گزارش اختصاصي

استان لرستان با توجه به واقع شدن درمسیرجاده ترانزیت وسراسری شمال به جنوب از اهمیتی فوق العاده دراتصال وحمل ونقل کشوربرخورداراست.

کد خبر: ۴۹۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸

به گزارش پايگاه اطلاع رساني نداي لر راه آهن لرستان یکی ازقدیمی ترین خطوط ریلی کشوربا سابقه ای حدود هفت دهه است.واقع شدن درمرکزثقل خطوط ریلی کشوربه عنوان اصلی ترین نقاط خط آهن شمال به جنوب ودارابودن ظرفیت اتصال ریلی شرق به غرب نیزاهمیت آن را دوچندان کرده است. با این حال بسیاری ازشهرستانهای استان به خط آهن سراسری متصل نیستند و راه ارتباطی ریلی برخی شهرهای لرستان با استانهای همجواربرقرارنیست.  ضرورت حمل مسافروکالا ازلرستان به سایراستانها و بالعکس همواره ازمطالبات جدی مردم بوده است که درپاسخ به این خواسته مردم استان ، دولت دهم احداث سه طرح ریلی مهم را دردستورکارخود قرارداد؛ طرحهایی که بعنوان مصوبات ریلی لرستان معروف شدند. مهرماه سال 90 بود که لرستان بعد از سه دهه شاهد عملیاتی شدن دو طرح مهم ریلی بود ، دو طرحی که برای صنعت حمل و نقل ریلی کشورحیاتی به نظرمی رسند. این طرحها برای اجرایی شدن راه آهن دورود - خرم آباد به سمت جنوب ودورود - بروجرد به سمت غرب بود ، طرحهایی که با حضورآقای احمدی نژاد رئیس جمهور دولت های نهم و دهم کلنگ زنی شد وبه گفته دهمرده استاندارسابق لرستان ، اجرای آنها به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به عنوان یکی ازپیمانکاران توانمند کشورسپرده شده است. همزمان با کلنگ زنی این دو طرح ، قطعه سوم به نام خط ریلی ازنا - الیگودرز- اصفهان نیزتصویب شد ؛ طرحی که مظلوم واقع شده است. این طرح به طول 367کیلومتربا برآورد اولیه یک هزارو468میلیارد تومان اعتبارخرم آباد را به شبکه سراسری ریلی کشورمتصل خواهد کرد. به گفته ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان ، این استان 316کیلومترمحورچهارخطه ،714 کیلومتر راه اصلی ،617 کیلومتر راه فرعی و599 کیلومترراه روستایی دارد . راه آهن لرستان ازایستگاه مؤمن آباد درازنا شروع می شود وتا ایستگاه تنگ هفت درجنوب ادامه دارد. محمدی مدیرکل راه آهن ناحیه لرستان می گوید : در 6 ماه نخست امسال ازمسیر ریلی این استان حدود 2 میلیون و 500 هزارنفر و413 میلیون تن بارخالص جا به جا شده است. متاسفانه درطول سالهای گذشته مردم این استان شاهد اتفاق جدی دراین زمینه نبودند بویژه آنکه یکی ازاین طرحها یعنی طرح راه آهن ازنا به داران در اصفهان همچنان درمقدمه مانده است. البته علاوه برهیئت دولت ، کارگروه توسعه وعمران لرستان نیزجانمایی احداث راه آهن دورود - خرم آباد به سمت جنوب و دورود - بروجرد به سمت غرب وازنا - اصفهان را با اعتبار20 میلیارد تومان تصویب کرده بود؛ مصوباتی که روی کاغذ ماند. درروزهای پایانی سال 90 کلنگ طرح ریلی ازنا- الیگودرز- اصفهان با حضورمعاون وزیرراه و شهرسازی به زمین زده شد ، چندی بعد محمدی مدیرکل راه آهن منطقه لرستان خبرداد که خط ریلی ازنا- اصفهان درمرحله برگزاری مناقصه است.  بیرانوند مدیرکل صنعت معدن وتجارت لرستان درباره ضرورت اجرای این طرح گفت :طرح ریلی ازنا اصفهان برای لرستان نقشی حیاتی دارد و از طرحهای مهمی است که درصورت اجرایی شدن تاثیر زیادی دربحث تجارت و حوزه تولید این استان دارد . مدیرکل صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه راه زیرساخت حمل ونقل است افزود : مزایای این طرح آن است که هم درزمان صرفه جویی خواهد شد و هم درهزینه ، درضمن امکان باروحمل اجسام بسیار سنگین با راه آهن راحت ترو به صرفه تر است .  بابایی مدیرگمرک لرستان هم درباره توجیه اقتصادی این طرح در بحث صادرات و واردات می گوید : اگر این طرح ریلی اجرا شود بجای اینکه اقلام وارداتی وصادارتی با کانتینر حمل و وارد استان لرستان شود با قطارهای باری ازهرمزگان به مقصد منطقه ویژه اقتصادی ازنا بارگیری می شود ، که این امرعلاوه برکاهش زمان حمل بار ، موجب می شود که حجم زیادی ازاقلام درمدت کمتری بارگیری شودکه این امر درکاهش زمان و صرفه جویی در مصرف سوخت بسیار موثراست . نماینده مردم الیگودرزدرمجلس هم درباره آخرین وضعیت این طرح با اعلام اینکه پیمانکارآن تعیین شده است افزود : پیمانکار وارد منطقه شده وکارتحویل زمین ، جانمایی طرح و تجهیزکارگاه درحال انجام است. محمد تقی توکلی اعتبار این طرح را 19 میلیارد تومان اعلام کرد وافزود : البته ازاین مبلغ 12میلیارد تومان باید ازمحل فروش اوراق مشارکت تامین شود. توکلی با بیان اینکه برای تسریع دراجرای این طرح ریلی به دنبال تامین اعتبار ازمحل فاینانس(اعتباراسنادی بلندمدت) نیزهستیم ،افزود: با توجه به اینکه پروژه ریلی ازنا- الیگودرز- اصفهان یک طرح بزرگ و سرمایه براست باید برای به نتیجه رسیدن آن ازتوانایی بخش خصوصی نیزاستفاده می کنیم. وی با تاکید برپیگیریهای جدی برای به نتیجه رساندن این طرح ، ابرازامیدواری کرد با نگاه ویژه دولت وهمکاری بخش خصوصی مطالبه دیرین مردم دراجرای راه آهن ازنا - الیگودرز - اصفهان هرچه سریعتر محقق شود. مهندس بازوند ، استاندار لرستان هم با اشاره به اینکه کمیته ای برای بررسی طرح های اجرا نشده و یا راکد لرستان تشکیل شده است گفت : این کمیته موظف شده طرحهای معطل مانده و اجرا نشده نظیر محور چهار خطه کوهدشت به خرم آباد ، نورآباد به خرم آباد ، دهکده المپیک خرم آباد و طرح راه آهن ازنا اصفهان را بررسی کند ونتیجه را اعلام کند.  برغم تاخیرهای پیش آمده باید نوارناکامی های این طرح بریده شود ولرستان و اصفهان به وسیله خط آهن به هم پیوند خواهند خورد .

نویسنده : هداوند

مطالب مرتبط:
برچسب ها: --- 
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 4
....
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
2
اگر راههای استان خوب و ایمن باشه وسیله حمل و نقل مرتب وجود داشته باشه خیلی از دانشجو های اصفهانی و خوزستانی به دلیل اب و هوای و امنیت خوب استان لرستان رو انتخاب می کنن
....
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
1
اگر راههای استان خوب و ایمن باشه وسیله حمل و نقل مرتب وجود داشته باشه خیلی از دانشجو های اصفهانی و خوزستانی به دلیل اب و هوای و امنیت خوب استان لرستان رو انتخاب می کنن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
1
یکی از مشکلات استان نداشتن وسایل و جاده های استاتدارد است مثلا برای رفتن از الیگودرز به اصفهان باید از جاده ای باریک و خطرناک بری همه جاده های اصلی باید چهار بانده باشه اما این جاده کوهستانی وسردسیر همچنان دشوار و باریک است خط ریلی که سالهاست می توانست باعث رشد استان شود ابتر مانده اگر خط ریلی برقرار شود حمل نقل بار و مسافر از خوزستان به لرستان و اصفهان و جنوب کشور سهل می شود این یعنی صرفه جویی در زمان هزینه وعمر انسان ها خواهسا پیگیری جاده الیگودز به اصفهان و خط ریلی استان باشید
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
1
لرستان برای توسعه نیازمند خطوط ارتباطی مثل راه اهن جاده های ابمن و استاندارد است

نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: