بازتاب گهر افزایش اختلافات اسرائیل و آمریکا با موضوعیت ایران/ چرا نخست وزیر اسرائیل با رابرت مالی دیدار نکرد؟ - بازتاب گهر

رابرت مالی

در آستانه از سرگیری مذاکرات وین میان ایران و قدرت‌های بزرگ، رابرت مالی مسئول پرونده ایران در دولت بایدن به تل‌آویو سفر کرده است؛ برگزار نشدن دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با وی سبب گمانه‌زنی در خصوص تشدید مخالفت‌های اسرائیل با احیای برجام شده است؛ هر چند برخی فعالان رسانه‌ای اسرائیل اعلام کرده‌اند که مالی درخواستی برای دیدار با بنت نداشته است.

«بازتاب گهر»؛ آرش صفار- در حالی که کم‌تر از دو هفته به از سرگیری مذاکرات وین یا آنچه «علی باقری کنی» مذاکره برای لغو تحریم‌ها علیه ایران نامیده است، باقی مانده، «رابرت مالی»، نماینده ویژه ایالات‌متحده در امور ایران، برای رایزنی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات پیش رو به منطقه سفر کرده است.

به گزارش «هاآرتص»، «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر حاضر به دیدار با مالی نشده است؛ بنت معتقد است بازگشت به برجام، راهکار درستی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست.

مالی در سفر به تل‌آویو با مسئولان دفتر نخست‌وزیری، «یائیر لاپید»، وزیر خارجه و «بنی گانتز»، وزیر دفاع دیدار و گفتگو کرد.

«جیسون برودسکی»، تحلیل‌گر خاورمیانه در بخش انگلیسی «ایران اینترنشنال» در توییتی نوشت «پیام فرستاده شد: به سبب تلاش‌های آمریکا برای احیای گفتگوهای تهران و قدرت‌های جهانی، نخست‌وزیر اسرائیل، نفتالی بنت با فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران، رابرت مالی دیدار نخواهد کرد».

هم‌زمان کاربران اسرائیلی نزدیک به حزب لیکود، به انتقاد از بنت پرداخته‌اند و مواضع او را به نسبت مواضع «بنیامین نتانیاهو» متزلزل دانسته‌اند؛ چرا که وی اجازه دیدار مسئولان دفتر خود و وزیر خارجه با رابرت مالی را داده است.

با این وجود «باراک راوید»، روزنامه‌نگار اسرائیلی در واکنش به توییت برودسکی اعلام کرد که اساسا رابرت مالی درخواستی برای دیدار با بنت نداشته است.

علیرغم تأکید راوید، اصل اختلاف نظر میان اسرائیل و آمریکا در خصوص شیوه برخورد با برنامه و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بر کسی پوشیده نیست.

مقام‌های کنونی و پیشین اسرائیل بارها بر ضرورت آمادگی اسرائیل جهت اقدام یکجانبه برای «دفاع از خود»، علیرغم مخالفت آمریکا تأکید کرده‌اند.

این تحولات در شرایطی رخ داده است که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، در گفتگو با همتایان روس و چینی خود -پس از رایزنی با دیپلمات‌های ارشد اروپایی- لغو «تمامی تحریم‌های مغایر با برجام و اقدامات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت قابل راستی و در راستای انتفاع اقتصادی ایران» را شرط لازم موفقیت مذاکرات پیش رو برشمرده است؛ موضعی که به نظر می‌رسد نوعی عقب‌نشینی از مواضع پیشین ایران در خصوص لغو کلیه تحریم‌های اعمال شده، بعد از خروج آمریکا از برجام باشد.

در این شرایط باید منتظر بود تا مشخص شود که رویکرد عملی اسرائیل به مذاکرات پیش رو در وین چیست و تل‌آویو چگونه در برابر موفقیت احتمالی گفتگوها واکنش نشان خواهد داد.

به نظر می‌رسد تأکید مقام‌های اسرائیل بر اینکه تل‌آویو خود را ملزم به پیروی و رعایت توافق ایران و قدرت‌های بزرگ نمی‌بیند، بیش‌تر تهدیدی برای اثرگذاری بر مواضع ایالات‌متحده باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 115 views بار دسته بندی : تیتر یک تاريخ : 16 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.