بازتاب گهر اوضاع نا به سامان مردم زلزله زده در استان هرمزگان/ نمره ضعیف دولت سیزدهم در مدیریت زلزله بندرعباس - بازتاب گهر

اوضاع نا به سامان مردم زلزله زده در استان هرمزگان/ نمره ضعیف دولت سیزدهم در مدیریت زلزله بندرعباس

  بعد از ظهر یک شنبه جاری برابر با ۲۳ آبان ماه، زلزله ای نسبتاً شدید استان هرمزگان و استان های همجوار به مرکزیت شهر فین را لرزاند؛ زلزله ای که علی رغم همه تلاش ها هنوز دامنه خسارت هایش کاهش نیافته و مردم مناطق زلزله زده نسبت به شرایط موجود و امدادرسانی ها معترض هستند.

«بازتاب گهر»؛ آرش خداپرست- با اینکه تصور می شد پس از زلزله های مهیبی چون زلزله سرپل ذهاب و بم در سال و دهه های گذشته و نیز دیگر حوادث غیر مترقبه دیگر نیروهای مدیریتی و امدادی کشور تجربه و اقتدار لازم برای امداد رسانی به مناطق زلزله زده را داشته باشند، اما در زلزله اخیر جنوب ایران نیز برخی کاستی ها نمایان شد.

پس از وقوع زلزله ۶٫۴ ریشتری در شهر بندرعباس و دیگر مناطق همجوار، شاهد فوت ۲ شهروند و نیز مصدومیت صدها نفر بودیم که البته این همه خسارت ها نبود و ابعاد خسارت های مالی به مراتب از این خسارت های جانی بیشتر است.

تخریب منازل، قطع آب و برق و نیز گاز، تعطیلی فروشگاه ها و کمبود مواد غذایی و نیز چادر آن هم در فصل سرد سال سبب شد تا اوضاع برای بسیاری از شهروندان مناطق زلزله زده به شدت سخت شود.

اوضاع نا به سامان مردم زلزله زده در استان هرمزگان/ نمره ضعیف دولت سیزدهم در مدیریت زلزله بندرعباس

شرایط غم انگیز و تأسف باری که حتی معاون اول رئیس جمهور- آقای مخبر نیز در دیدار خود از مناطق زلزله زده به آن اشاره کرد و نسبت به حجم امدادرسانی ها گلایه مند بود.

اگرچه بسیاری از نیروهای امدادی اعم از سپاه و بسیج، ارتش، بخش خصوصی و نیز هلال احمر و دیگر نیروهای اجرایی خود را برای کمک به مردم زلزله زده بسیج کردند ولی گستردگی خسارت ها از یک سو و از سوی دیگر مدیریت آشفته و نامنسجم مناطق زلزله زده دوباره شرایط را برای حل سریع و مطمئن بحران سخت کرد.

جالب اینکه برخی گزارش های محلی که ناظر بر آخرین شرایط مناطق زلزله زده منتشر می شود، با روایت های رسانه های رسمی به شدت تفاوت دارد و همین موضوع نگرانی ها را در این باره افزایش می دهد.

به طور مثال با اینکه مسولان دولتی سخن از حل مشکل قطعی آب و برق و گاز شهری در استان هرمزگان بر زبان می آورند، بررسی ها و گزارش های محلی حاکی از آن است که اساساً بسیاری از مناطق استان هرمزگان و حتی شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان اساساً از گاز شهری و نیز آب لوله کشی شده بهره مند نیستند که این خدمات وصل شده باشد!

همچنین برخی گزارش ها که در رسانه های فارسی زبان معاند نیز انتشار گسترده ای داشت حکایت از آن دارد که در برخی مناطق به ویژه کانون اصلی زلزله یعنی شهر فین به واسه پس لرزه های فراوان و قطعی برق، بسیاری از مغازه ها بسته است و همین موضوع دسترسی مردم به خدمات اولیه نظیر آب و نان و برق را با مشکل مواجه کرده است.

اوضاع نا به سامان مردم زلزله زده در استان هرمزگان/ نمره ضعیف دولت سیزدهم در مدیریت زلزله بندرعباس

علاوه بر این ها عموم مردم زلزله زده نیز به چادر و امکانات رفاهی مناسب نظیر سیستم های گرمایشی موقت دست رسی ندارند و این مهم نیز بر سخت شدن شرایط ایشان اثرگذار است.

همه این ها جدا از موضوع مهم تخریب خانه ها به ویژه در روستاها و لزوم ورود جدی مسئولان برای ترمیم و بازسازی آنها در کوتاه ترین زمان ممکن است.

جالب تر اینکه علی رغم هجم بالای خسارت ها این بار ما شاهد موج گسترده کمک های مردمی نیز نبودیم و حتی نهادهایی چون هلال احمر نیز برای جمع آوری کمک های مردمی اقدام موثر و رضایت بخشی انجام ندادند و ستاد مدیریت بحران نیز نقش کم رنگی در این فضا ایفا کرد!

هر چند در چنین شرایط سخت و دشواری انتظار می رفت، مسولان با یک مدیریت منسجم و واحد پا به میدان گذاشته و در کاهش آلام مردم زلزله زده نقش موثری داشته باشند، ولی از قرار معلوم این امر محقق نشده است.

با این تفاسیر امید این است که نظر به سردی هوا در روز و هفته های آتی مردم و مسولان مردم مناطق زلزله زده را فراموش نکنند و با پیگیری های خود به رفع سریع مشکلات کمک کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.