بازتاب گهر بالاخره ممنوعیت تردد شبانه برای مقابله با کرونا خوب است یا نه؛ سئوالی که حتی خود مسئولان هم پاسخ دقیق آن را نمی‌دانند - بازتاب گهر

بالاخره ممنوعیت تردد شبانه برای مقابله با کرونا خوب است یا نه؛ سئوالی که حتی خود مسئولان هم پاسخ دقیق آن را نمی‌دانند

قریب به یک سال است که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور اقدام به اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه کرده اند؛ طرحی که حتی میان خود مسئولان نیز در مورد آن اتفاق نظر وجود ندارد و برخی عقیده دارند به یک منبع درآمد برای دولت تبدیل شده است.

«بازتاب گهر»؛_آرش خداپرست؛ از زمان اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه تا کنون، اظهار نظرهای متفاوت و بعضاً متناقضی در مورد میزان اثرگذاری این طرح مطرح شده است.

برخی عقیده دارند این طرح جز ایجاد مشکل و سختی در زندگی شهروندان اثر مثبت دیگری در روند مقابله با کرونا ندارد و برخی بر عکس عقیده دارند طرح فوق الذکر به شدت در فرایند کاهش شیوع ویروس کرونا موثر بوده است.

همزمان با افزایش شمار افراد واکسینه شده در کشور و نیز کاهش شمار قربانیان ویروس کرونا، برخی شهروندان و نیز برخی مسئولان خواهان لغو این طرح هستند.

این درخواست همزمان با آغاز فصل پاییز و تشدید ترافیک در بسیاری از خیابان ها و معابر شهر تهران و نیز بسیاری از کلانشهرها در بعد از ظهرها مورد تأکید قرار گرفته است.

در همین رابطه علیرضا زالی- فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا پیشتر به رسانه ها گفت: شکل تردد شبانه در ۶ ماهه دوم سال تغییر پیدا می کند و ساعت های انتهایی شب خلوت تر است و ساعات ابتدایی شلوغ تر شده و از سوی دیگر محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تاثیر نداشته است.

همچنین محسن منصوری- استاندار تهران نیز سابق بر این ضمن تأیید بی اثر بودن طرح ممنوعیت تردد شبانه به رسانه ها گفت: محدودیت تردد شبانه به دلیل اینکه اثربخشی ندارد، پیشنهاد حذف آن را به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌دهیم.

با اینکه به نظر می رسد جمع بندی و نظر موافقان لغو طرح ممنوعیت تردد شبانه منطقی تر است، اما از آنسو هستند مسئولانی که همچنان بر اجرای طرح فوق تأکید دارند.

مسئولانی مثل محمد باقر قالیباف_ رئیس مجلس شورای اسلامی که اخیراً در این باره به در مجلس و در اعتراض به گفته های حسن نوروزی – نماینده مردم رباط کریم گفت:  در توضیح این موضوع باید گفت در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، کادر درمان به این نتیجه رسیدند که بیشترین منشاء شیوع ویروس از شب نشینی‌های مردم است، لذا تصمیم بر ممنوعیت تردد شبانه گرفته شد تا شب نشینی‌ها به حداقل برسد ممنوعیت هم از ۱۰ شب تا ۳  صبح در نظر گرفته شد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه شود تا مردم خدایی نکرده فکر نکنند دولت برای تامین کسری بودجه و یا نیروی انتظامی برای کسب درآمد این کار را انجام می‌دهد، این اقدام تنها برای حفظ جان مردم است.

تأکید امثال رئیس مجلس بر ضرورت استمرار طرح ممنوعیت شبانه در حالی مطرح می شود که از آنسو این طرح به واسطه جریمه های سنگین بسیاری از شهروندان تهرانی به ویژه آنهایی که در مرکز شهر هستند را متضرر و با سختی های فراوانی رو به رو کرده است.

با این همه استدلال اصلی موافقان این طرح تأثیر مثبت آن بر کاهش دورهمی های شبانه است که به نظر می رسد چندان محلی از اعراب نداشته باشد.

به این دلیل که اولاً غالب مشتریان دورهمی های شبانه را قشر مرفه جامعه تشکیل می دهند که چندان مشکلی با جریمه ۲۰۰ هزارتومانی ندارند و ثانیاً شهروندانی که بخواهند بدون در نظر گرفتن ملاحظات بهداشتی دورهمی داشته باشند نه تنها از بازه زمانی روز هم می توانند استفاده کنند بلکه شب ها نیز با تاکسی های آنلاین و سیستم حمل و نقل عمومی امکان تردد دارند.

فارغ از نکات مورد اشاره و صرف نظر از درستی یا نادرستی استمرار این طرح آنچه دردناک تر و تأسف بارتر است اختلاف نظری است که میان مسئولان در این باره وجود دارد.

به عبارتی چون در این باره هیچ جمع بندی دقیق و مستندات آماری وجود ندارد هر کس بدون مبنا می تواند در موافقت یا مخالفت با طرح سخن بگوید.

وضعیتی که مستند به آن می توان اوج آشفتگی در مدیریت بحران کرونا در کشور را به اثبات رساند و همچنان در مورد آینده نگران باقی ماند

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 17 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.