بازتاب گهر آغاز نخستین حراج الکترونیکی اموال تملیکی/ رفع شبهه ایجاد رانت و انحصار حراج‌های حضوری - بازتاب گهر

اموال تملیکی

«بازتاب گهر»؛سامانه حراج الکترونیک سازمان اموال تملیکی ۲۸ آذرماه رونمایی شد و حالا با گذشت حدود دو هفته سازمان اموال تملیکی درراستای مشارکت فراگیر هزاران متقاضی در اقصی نقاط کشور و ایجاد فضای شفاف و رقابتی و همچنین ایجاد فرصت‌های منصفانه میان مردم، نخستین حراج اموال الکترونیکی را به راه انداخته است.

برهمین اساس کاربران برای شرکت در حراج یک کالا یک پیشنهاد ثبت می‌کنند، پیشنهاد آنها مدتی (معمولا ۶۰ الی ۹۰ ثانیه) روی وب سایت می‌ماند و این فرصت به سایر کاربران داده می‌شود تا در صورتی که تمایل به ثبت پیشنهاد بالاتر دارند اقدام کنند، در صورتی که در این مدت پیشنهاد بالاتری ثبت نشد، کاربری که آخرین پیشنهاد را ثبت نموده، برنده حراج است و می‌تواند کالا را به قیمتی که پیشنهاد نموده خریداری کند.

ناگفته نماند که با رونمایی از سامانه حراج اموال تملیکی، از این پس امکان شرکت همه مردم به صورت الکترونیک در حراجی های بزرگ اموال تملیکی فراهم می شود.

شرایط ثبت نام در حراج الکترونیکی

براساس اطلاعیه سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، متقاضیان برای شرکت در حراج‌های اموال تملیکی نیاز است ابتدا با انجام ثبت‌نام، احراز هویت شوند و سپس کیف پول الکترونیکی خود را معرفی کنند.

متقاضیان همچنین برای رویت شرایط عمومی فروش، همچنین شماره تلفن و آدرس مدیریت اموال تملیکی استان تهران از امروز به نشانی www.haraj.tamliki.ir مراجعه کنند.

همچنین بازدید از کالاهای مطرح شده در حراج الکترونیک در امروز تا ۱۴ دی‌ماه سال‌جاری از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ امکان‌پذیر خواهد بود و تاریخ چوب زنی (برگزاری) حراج الکترونیک شماره ۱۴۰۰۰۶ اموال منقول استان تهران روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ساعت ۱۰ صبح خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود با توجه به تنوع کالا‌های مطرح در حراج الکترونیک قبل از شرکت در حراج الکترونیک از کالا‌های مطرح بازدید به عمل آید، همچنین کیف پول خریدار می‌بایست به میزان ۲۰ درصد مبلغ هر پیشنهاد اعتبار داشته باشد.

عبدالمجید اجتهادی، رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره جزییات این حراج آنلاین گفت: به دلیل اینکه مجوزهای لازم برای معاملات بزرگ دریافت نشده، در این حراج تنها معاملات محدودی صورت گرفته است.در نتیجه تنها معاملاتی صورت می‌گیرد که نیاز خانوار است و به طور مثال تنها یک دستگاه لوازم خانگی که احتمالا مورد مصرف خانوار است به فروش خواهد رسید.

این مقام مسئول در خصوص نوع کالاهایی که برای حراج در نظر گرفته شده است،گفت: بیشتر این کالاها مصرفی است که معمولا مشابه تولید داخل ندارد و یا اینکه مجوز فروش آن وجود دارد. در حال حاضر علاوه بر حراج الکترونیکی، بحث مزایده‌های الکترونیکی را در دستور کاریم و معاملات بسیار در آن رخ می‌دهد.

در این حراج ۱۰ پارتی(مجموعه کالا) شامل منسوجات، لوازم الکتریکی و الکترونیکی، صوتی و تصویری، انواع ظروف، کامپیوتر و ماشین‌های داری و قطعات به فروش گذاشته خواهد شد.

حضور بیش از ۱۰ هزار نفر در حراج

سامانه حراج الکترونیک سازمان اموال تملیکی ۲۸ آذرماه و با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد،این سامانه برخط ظرفیت حضور بیش از ۱۰ هزار نفر را دارد.

به گفته وزیر اقتصاد، سامانه الکترونیک حراج باعث تسریع در فروش اموال تملیکی می شود، چون فروش اموال تملیکی بعد از مراحل قضایی و تعزیراتی زمان زیادی می‌برد.

احسان خاندوزی افزود: بسیاری از کالاها از سال‌های ۹۳ و ۹۴ تاکنون در انبارها انباشت شده‌اند که اصلاح روش‌های موجود و تسریع در فروش با راه‌اندازی سامانه حراج اموال تملیکی یکی از شیوه‌های رفع این معضل است.

او با اشاره به اینکه در برخی موارد، حراج‌های حضوری مورد نقد قرار گرفته است،گفت: شبهاتی از جمله ایجاد رانت و انحصار در خصوص حراج‌های حضوری مطرح شده است که راه‌اندازی سامانه الکترونیکی حراج باعث ایجاد فضایی شفاف با قدرت رقابت برابر می‌شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: برگزاری حراج‌های الکترونیکی به وصول درآمد دولت هم کمک کرده و بستر حضور چند هزار نفری مردم از همه نقاط کشور را در حراج الکترونیکی فراهم می‌کند.

خاندوزی اضافه کرد: امیدواریم راه‌اندازی این سامانه شروعی برای ارتقای سازمان اموال تملیکی و تسریع در روند فروش اموال باشد.

وزیر اقتصاد افزود: در این نوع حراج همه شبهات و مشکلاتی که در حوزه فروش این اموال‌ها وجود داشت برطرف خواهد شد و امکان مشارکت برای آحاد مردم و هزاران متقاضی خرید در فضایی شفاف، با قدرت رقابت برابر و منصفانه به وجود خواهد آمد.

او با اشاره به اینکه این نوع فروش احتمال وصول درآمد بیشتری برای دولت نیز خواهد داشت، اظهار کرد: باید تمهیدات لازم در خصوص بستر‌های اینترنتی مناسب و اطلاع رسانی دقیق برای روز‌های برگزاری حراج صورت گیرد تا ده‌ها هزار نفر همزمان بتوانند بدون هیچ مشکل و محدودیتی امکان حضور در این سامانه و شرکت در این حراج الکترو نیک را داشته باشند.

به گفته خاندوری، با توجه به اینکه حراج‌های حضوری مورد نقد قرار می گیرد و شبهاتی از جمله ایجاد رانت و انحصار در خصوص حراج‌های حضوری مطرح شده ؛ سامانه حراج الکترونیک سازمان اموال تملیکی رونمایی و نخستین حراج هم از امروز آغاز شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 338 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 8 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.