بازتاب گهر آ سه آن ، پیشتاز اقتصاد دیجیتال در جهان - بازتاب گهر

 رشد فناوری در جهان امروز منجر به ظهور اقتصاد دیجیتال در کشورهای توسعه یافته و نیز افزایش تولید ناخالص داخلی در این مناطق شده است به همین دلیل کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که با نام اختصاری آسه‌آن شناخته می‌شوند هم به‌دنبال استفاده از این ظرفیت عظیم هستند چرا که توسعه اقتصاد دیجیتال، تأثیراتی هم بر اقتصاد دنیای واقعی دارد. تحلیل‌های مختلف نشان می‌دهد که این منطقه، قابلیت افزایش یک تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی را از طریق توسعه اقتصاد دیجیتال دارد و به این ترتیب می‌تواند در این زمینه در جایگاه نخست جهان قرار بگیرد.

۱۰سال طلایی برای آسیای جنوب شرقی

به گزارش بازتاب گهر به نقل از ایران ، مؤسسات تحقیقاتی A.T. Kearney و همچنین گروه مشاوران telco Axiata در تازه‌ترین گزارش خود آورده‌اند که تا ۱۰ سال آینده، اقتصاد دیجیتال می‌تواند میزان تولید ناخالص داخلی کشورهای آسیای جنوب شرقی را تا یک تریلیون دلار بالا ببرد که البته برای تحقق این امر اتخاذ سیاست‌هایی ویژه، ضروری است. از نگاه این تحلیلگران، در کشورهای آسه آن، زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیشتاز شدن در جهان در زمینه اقتصاد دیجیتال فراهم است و اکنون نیز تولید ناخالص داخلی کشورهای آسیای جنوب شرقی، سالانه ۶درصد رشد دارد.همچنین در این گزارش آمده است که میزان ضریب نفوذ تلفن هوشمند در این منطقه حدود ۳۵درصد است و البته روند رشد صعودی سریعی دارد. این تحلیلگران همچنین با اشاره به وجود ۶۰۰ میلیون فرد باسواد در آسیای جنوب شرقی که حدود ۴۰ درصد آنها زیر ۳۰ سال هستند و بسیار به تکنولوژی علاقه‌مندند این موضوع را نیز بخش دیگری از ظرفیت‌های بزرگ این منطقه می‌دانند که می‌تواند زمینه ساز تحقق اقتصاد دیجیتال در این منطقه شود. در این منطقه همچنین خوشه‌های آی سی تی توسعه یافته متعدد همراه با نوآوری و سرمایه‌گذاری گسترده در تکنولوژی‌های نوین متعددی دیده می‌شود که هر یک می‌توانند موتور محرکه برای تحقق رؤیای پیشگام شدن آسیای جنوب شرقی در زمینه اقتصاد دیجیتال باشد.از راهکارهایی که در این گزارش برای تحقق برتری اقتصاد دیجیتال آسیای جنوب شرقی و پیشتاز شدن در جهان اشاره شده، ارائه برنامه‌هایی برای ایجاد پهن باندهای فوق سریع، همکاری گسترده دولت، تحقق دولت الکترونیک به طور کامل و… بوده است.

مؤسسه تحقیقاتی A.T. Kearney اطلاعات خود را بر اساس تحقیقات مختلف بر ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در ۶ بازار آسیای جنوب شرقی یعنی سنگاپور، مالزی، تایلند، ویتنام، اندونزی و فیلیپین جمع‌آوری کرده و تخمین زده است که در این منطقه اکنون حداقل ۲۳۰ میلیون کاربر آنلاین حضور دارند که بیشتر آنها برای انجام کارهای مختلف خود، تفریح و سرگرمی و نیز ارتباط گرفتن با دیگران از فضای مجازی و دنیای دیجیتال بهره می‌گیرند. در واقع به استثنای سنگاپور، ۹۱ درصد کسانی که در این تحقیق مورد سؤال قرار گرفتند، پاسخ داده‌اند برای خرید خود از شبکه‌های اجتماعی بهره گرفته یا اینکه برای خرید خود، از این پلتفرم‌ها تأثیر گرفته‌اند در حالی که این رقم در سنگاپور حدود ۷۹ درصد بوده است. همچنین گفته می‌شود که ۸۵درصد پاسخ دهندگان در منطقه، روزانه چندین بار از پیام رسان‌های موبایلی استفاده می‌کنند.

۱۲۰ میلیون گیمر در آسیای جنوب شرقی

البته تنها مؤسسه تحقیقاتی A.T. Kearney نیست که در این زمینه پژوهش می‌کند و «فلوریان هوپ» یکی از تحلیلگران مؤسسه Bain آسیا- پسیفیک نیز طی گزارشی در این زمینه گفته است: در منطقه آ سه آن، ۱۲۰میلیون گیمر تلفن همراه وجود دارد که این تعداد کاربر سالانه ۲ میلیارد دلار در حوزه دیجیتال هزینه می‌کنند. در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است که به دلیل وفور گوشی‌های ارزان قیمت در این منطقه، حدود ۳۰۰ میلیون نفر به گوشی هوشمند دسترسی دارند که به این ترتیب اتصال به اینترنت به نحو چشمگیری ارتقا یافته است.

به‌عنوان مثال در اندونزی تعداد کاربران متصل به اینترنت تلفن همراه ۴۸ برابر اینترنت ثابت است. نویسنده این گزارش همچنین افزوده است: ما در منطقه آسیای جنوب شرقی شاهد یک رشد دیجیتال به یاد ماندنی در سال گذشته بودیم ولی چیزی که اهمیت بیشتری دارد، این است که صاحبان صنایع در این منطقه باید با رقبایی از امریکا و چین به مبارزه بپردازند. طبق یافته‌های این مؤسسه، در منطقه آسیای جنوب شرقی بیش از ۷هزار استارتاپ وجود دارند و کاربران پلتفرم‌های متعددی دارند تا بتوانند از طریق آنها نیازهای روزانه‌شان را برطرف کنند. بخش تجارت الکترونیک به‌عنوان مثال شامل بازیگران کلیدی در هر یک از ۶ بازار منطقه‌ای است. البته مردم سنگاپور در ۶ماه گذشته بیشتر از سایتهایQoo10, Carousell, Amazon و نیزLazada به این منظور استفاده کرده‌اند در حالی که رقبای اندونزیایی از سایت‌های okopedia, Bukalapak, OLX و نیزElevenia در کنار اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های پیام رسان موبایلی بهره گرفته‌اند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که تعداد کاربران دیجیتال در آسیای جنوب شرقی نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد رشد داشته و ازسوی دیگر درآمد ۵۰میلیارد دلاری ناشی از اقتصاد دیجیتال حدود ۲۳۰ میلیون کاربر این منطقه، بیشتر از محل شبکه‌های اجتماعی و نیز بازی‌ها حاصل شده است. در گزارش این مؤسسه همچنین آمده است با اینکه اقتصاد دیجیتال آسیای جنوب شرقی اکنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد ولی به دلیل اینکه بازیگرانش برای سودآوری بیشتر در حال تلاش وجنگ و مبارزه هستند این اقتصاد، شکننده است. به هر حال منطقه «آ سه آن» به دلیل تقاضای بالا برای سفر و صنایع تجارت الکترونیک به محل مسابقه برای بازیگران بین‌المللی از امریکا و چین و نیز بازیگران محلی با حضوری گسترده‌تر تبدیل شده است.طبق اطلاعات به دست آمده از کمپانیBain، سفر و توریسم از موارد اصلی بوده که سبب پیشتازی اقتصاد دیجیتال دراین منطقه شده است چرا که تنها در سال ۲۰۱۶، ۲۲میلیارد دلار از کل اقتصاد دیجیتال این منطقه ناشی از این مورد بوده است.

از محل تجارت الکترونیک نیز حدود ۱۵میلیارد دلار در آسیای جنوب شرقی کسب شده و این رقم برای رسانه و سرگرمی نیز ۳میلیارد دلار درآمدزایی داشته است. همچنین در این گزارش آمده است که میزان درآمدزایی تبلیغات دیجیتال روی وب سایت‌ها، در اپلیکیشن‌ها و نیز موتور جست و جو حدود ۲میلیارد دلار بوده و در کل، چشم‌انداز بازار تقاضا سبب شده است تا بازیگران محلی این عرصه، بتوانند در این رقابت حضوری موفقیت آمیزداشته باشند و حتی در برخی صنایع از رقبای خارجی خود نیز پیشی بگیرند.

این مؤسسه هم نگاهی به تعداد گوشی‌های هوشمند در این منطقه داشته و در بخشی از گزارش خود آورده است: در منطقه آسیای جنوب شرقی تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند از ۲۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به ۳۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است.همچنین در حالی که سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد کاربران آنلاین در این منطقه حدود ۱۸۰میلیون نفر بود این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۲۳۰ میلیون نفر رسیده است. (منظور از کاربران آنلاین در این تحقیق، کاربرانی هستند که به محصولات یا سرویس‌هایی از طریق اینترنت وبه صورت آنلاین دسترسی پیدا کرده‌اند یا با این موارد آشنا شده‌اند).کاربران دیجیتال این منطقه نیز از ۱۳۰ میلیون در سال ۲۰۱۶ میلادی به حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷میلادی رسیده است. (کاربران دیجیتال به کاربرانی اطلاق می‌شود که محصولات یا سرویس‌ها را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند).

اما وقتی پای خرید اینترنتی به میان می‌آید بی‌شک پرداخت الکترونیکی نقش مهم و پررنگی ایفا می‌کند. گفتنی است در آسیای جنوب شرقی، سنگاپور بالاترین درصد کاربران را دارد تا آنجا که ۸۷درصد آنها پرداخت الکترونیکی را به پول نقد ترجیح می‌دهند و تنها ۱۳درصد از مردم این کشور در خریدهای خود از پول نقد استفاده می‌کنند. حال باید منتظر ماند و دید طی ۱۰ سال آینده کشورهای این منطقه چگونه از ظرفیت‌های موجود بهره می‌گیرند تا بتوانند در حوزه اقتصاد دیجیتال، پیشتاز جهان باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 7 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.