بازتاب گهر از ایران اصرار، از آمریکا انکار؛ آیا بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است؟ - بازتاب گهر

دارایی بلوکه شده ایران

در حالی که معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران، از آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران خبر داده، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را تکذیب کرده است. در عین حال نشانه‌هایی وجود دارد که تلاش‌های وزارت امور خارجه برای بازگرداندن پول‌های ایران در خارج از کشور، شدت گرفته است.

«بازتاب گهر»؛ آرش صفار؛ روز پنجشنبه، هم‌زمان با آغاز دور هشتم مذاکرات وین، «مهدی صفری»، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه از آزاد شدن ۳/۵ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران خبر داد و اعلام کرد قرار است مبالغ دیگری از این دارایی‌ها آزاد شود.

او همچنین اضافه کرد که مذاکراتی با کشورهای دیگری نیز که ایران در بانک‌های آن‌ها پول‌های بلوکه شده دارد انجام شده و نتایج مثبتی به دست آمده است؛ هر چند او نامی از این کشورها نبرد و مبلغی را نیز اعلام نکرد.

پیش از از سرگیری مذاکرات وین، دست کم در یک مورد «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را شرط بازگشت تهران به مذاکرات دانسته بود.

با این وجود، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده با تکذیب گفته‌های مهدی صفری، اعلام کرد «نه ما و نه شرکایمان وجوه بلوکه شده را در اختیار ایران قرار نداده‌ایم».

یک «مقام مطلع» در واکنش به ادعای وزارت خارجه آمریکا در خصوص آزاد نشدن دارایی‌های مسدود شده ایران، این نوع اظهارنظر‌ها را با هدف ایجاد جنگ روانی، هم‌زمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای دانست و اعلام کرد این موضوعات «تاثیری در اصل آنچه اتفاق افتاده ندارد».

هم‌زمان، «پاتریک وینتر»، روزنامه‌نگار گاردین در صفحه توییترش نوشت: «سفیر ایران در انگلیس گفته است یک هیات دیپلماتیک انگلیسی هفته پیش به منظور بحث درباره سازوکاری پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوند این کشور به ایران، در تهران بوده است. تنها مسئله باقی مانده تحریم‌های آمریکا است».

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا، هم‌زمان با سفر «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات به تهران، ضمن مثبت دانستن اقدامات منطقه‌ای برای کاهش تنش، در پاسخ به سوالی در مورد تأثیر احتمالی این سفر بر مذاکرات هسته‌ای، اعلام کرده بود «آنچه در زمینه برجام و مذاکرات وین مهم‌تر از همه است، اجرای تحریم‌هاست. ما به وضوح گفته‌ایم تحریم‌های ما پابرجا هستند و تا زمانی که ما بتوانیم بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام داشته باشیم، پابرجا می‌مانند».

این اظهارات از سوی تحلیل‌گران هشداری به امارات در خصوص هر گونه همکاری اقتصادی با ایران، بر خلاف تحریم‌های آمریکا ارزیابی شد.

در این شرایط، حتی اگر گفته‌ها «مقام مطلع» ایرانی را مد نظر قرار ندهیم، ممکن است تکذیب اظهارات مهدی صفری توسط سخنگوی وزات خارجه آمریکا، بیش‌تر با هدف کاهش فشارهای احتمالی مجلس نمایندگان و سنای ایالات‌متحده صورت گرفته باشد.

دولت بایدن از سوی برخی نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه به برخورد ضعیف و امتیازدهی به ایران متهم است؛ در این شرایط، تکذیب گفته‌های معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران، احتمالا به منظور مقابله با این اتهامات علیه دولت بایدن انجام شده است.

در عین حال، در نبود مبنایی برای قضاوت افکار عمومی در خصوص خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران، این گزینه نیز محتمل است که اظهارات مهدی صفری در آستانه دور جدید مذاکرات، با هدف تقویت موضع ایران بیان شده باشد.

به عبارت دیگر، هدف از این اظهارات، نشان دادن این مسئله بوده است که «دیوار تحریم‌ها ترک برداشته است»؛ موضوعی که مقام‌های ایرانی بارها در مقاطع مختلف بر آن تأکید کرده‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : تیتر یک تاريخ : 12 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.