بازتاب گهر اظهارات تازه وزیر امور خارجه آمریکا در مورد برجام و مذاکرات هسته‌ای - بازتاب گهر

آنتونی بلینکن

دوره هفتم گفتگوهای وین در حالی به پایان رسید که قرار است هیئت‌های مذاکره‌کننده پس از مشورت با پایتخت‌ها، به زودی به اتریش بازگردند. ارائه دو طرح پیشنهادی ایران برای لغو تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات هسته‌ای، سبب نارضایتی سه کشور اروپایی از رویکرد تیم مذاکره‌کننده ایران شده است. آن‌ها ایران را عدم درک «کوتاه بودن زمان» متهم می‌کنند؛ گویا طرف غربی فراموش کرده است که اساسا دلیل وضعیت کنونی چیست.

«بازتاب گهر»؛ پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و ناتوانی اروپا در هر گونه اقدام موثر در برابر این بدعهدی، ایران از سال ۲۰۱۹ کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کرد؛ پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران سبب شده است تا ایالات‌متحده در شرایط پیچیده‌ای قرار بگیرد و به اشتباه بودن سیاست ترامپ اذعان کند.

در همین رابطه تسنیم نوشت: بلینکن در مصاحبه با رویترز گفت: «من فکر می‌کنم که خروج ایالات‌متحده از برجام یک اشتباه بزرگ بود که به ایران فرصت داد که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد. ایران طی‌ ماه‌های اخیر سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را به‌کار گرفته و اقدام به غنی‌سازی در سطوح بالاتر کرده است».

وی ادامه داد: «برجام یک توافق بسیار مؤثر بود که برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرده بود اما آمریکا با خروج از برجام این وضعیت را تغییر داد. خروج از برجام باعث اختلاف میان آمریکا و متحدانش شد، در واقع این آمریکا بود که با خروج از برجام منزوی شد، نه ایران».

وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص روند مذاکرات وین نیز اظهار داشت: «ما همچنان بر این باوریم که بهترین راه پیشِ‌ رو دیپلماسی و بازگشت متقابل به برجام است، اما فرصت دارد کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. ما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۶ دور مذاکره داشتیم و نتایجی نیز حاصل شده بود، اما بعد از انتخابات شکاف زمانی بزرگی داشتیم».

وی با تکرار اظهارات بی‌اساس پیشین خود مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات وین جدی نیست، مدعی شد: «اگر مسیر بازگشت به برجام به نتیجه نرسد، ما گزینه‌های دیگری خواهیم داشت. من نمی‌توانم درباره این گزینه‌ها با شما صحبت کنم، اما در این خصوص با متحدان و شرکای خود در ارتباط هستیم».

بلینکن اضافه کرد: «ایران باید طی روزهای آینده تصمیمات مهمی بگیرد. آن‌ها نمی‌توانند از یک سو برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهند و از سوی دیگر در مذاکرات تعلل کنند».

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 265 views بار دسته بندی : برگزیده تاريخ : 5 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.