بازتاب گهر تبدیل دره فرحزاد به اکوپارک تهران - بازتاب گهر

تبدیل دره فرحزاد به اکوپارک تهران

اجرای طرح ضربتی جمع آوری معتادان متجاهر در رود دره فرحزاد با تاکید شهردار تهران، دستور مقامات قضایی و خواسته شهروندان این محله از ۱۵ دی ماه با حضور عوامل مربوطه آغازشده است.

به گزارش ایسنا، در این طرح حدود ۴۰۰ معتاد متجاهر و کارتن خواب در دره فرحزاد شناسایی و به مراکز مربوطه تحویل داده می شوند. این معتادان با توجه به جنسیت، سن و سال و سلامت یا بیمار بودن در مراکز نگهداری پذیرش می شوند. اگر اعتیاد این افراد طی آزمایش اثبات شود پروتکل ترک اعتیاد آنها انجام می شود سپس به مراکز بازپروری و کمپ می روند که در منطقه ۵ حدود ۵ هزار ظرفیت برای این افراد در نظر گرفته شده است.

در این مراکز برنامه‌های کارآفرینی و آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است و هدف اصلی آن ایجاد ارتباط بین فرد معتاد با خانواده و جامعه است که در مراحل بعدی این طرح اجرایی می شود.

شهروندان ساکن در این محله به شدت از وجود معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها که سیمای شهری را زشت کرده و باعث ایجاد ناامنی شدند ناراضی هستند. ظرف ۱۰ روز اخیر دو جلسه تخصصی با معتمدین این محله، امام جماعت و شهروندان فرحزاد برگزار شده که اعتقاد داشتند معتادان امنیت آنها را از بین برده‌اند لذا این عملیات برای حفظ امنیت این محله و بهسازی فضای بی دفاع شهری صورت پذیرفت.

در همین راستا “احسان شریفی” شهردار منطقه در حاشیه این عملیات، با اشاره به اهمیت طرح پاکسازی دره فرحزاد گفت: دره فرحزاد از لحاظ زیست محیطی و طبیعت جذاب آن، بسیار قابل اهمیت است. این دره در طول سالیان طولانی، مسیر تردد زائران امام زاده داوود بوده و همواره از نقاط گردشگری و تفریحی شمال تهران به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه بخش‌های مختلف، این دره به مکانی برای تجمع معتادان و فروشندگان مواد مخدر و پایگاه ناامنی برای شهروندان منطقه تبدیل شده بود.

شریفی ادامه داد: حدود یک ماه پیش، با دستور رئیس جمهور که شهردار تهران را متولی طرح امنیت اجتماعی تهران و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قرار داد، قرارگاهی تشکیل شد. اعضای سپاه، بسیج، نیروهای انتظامی، مقامات قضایی، بهزیستی و شهرداری تهران در این قرارگاه حضور دارند. چند کار ویژه در این قرارگاه تعریف شده که یکی از آنها موضوع پاکسازی دره فرحزاد است. این دره مابین منطقه ۵ و ۲ قرار دارد و با هماهنگی‌های مشترکی که با منطقه ۲ داشتیم، در نهایت عملیات پاکسازی دره از معتادین متجاهر از دیروز آغاز شد.

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه امروز نیز پاکسازی فیزیکی منطقه و جمع آوری زباله‌ها و بهسازی محیطی در حال انجام است، اذعان کرد: بناهایی در حاشیه و بستر رودخانه ساخته شده که پاتوق معتادان متجاهر است و امروز با حضور مقامات قضایی و بر اساس قانون وزارت نیرو که اجازه هرگونه ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه را نمی‌دهد، این تخریب در حال انجام است. همچنین حدود ۳۰۰ نفر از همکاران شهرداری که وظیفه پاکبانی محیط را بر عهده دارند، اینجا حضور داشته و زباله‌ها را به صورت دستی و در مقیاس یک یکم جمع‌آوری می‌کنند.

وی با اشاره گام بعدی این طرح، ادامه داد: بر اساس دستور شهردار تهران، سازمان پارک‌ها و فضای سبز متولی ایجاد اکوپارک در این محدوده و به تعبیری امتداد شمالی بوستان نهج البلاغه خواهد بود. امیدواریم که در آینده نه چندان دور، مردم لذت بهره‌مندی از این طبیعت زیبا را داشته باشند.

وی با اشاره به موفقیت طرح بهسازی، گفت: طرح پیاده شده برای پاکسازی دره فرحزاد موفقیت آمیز بوده است. ما هفته گذشته به اتفاق مقامات انتظامی و قضایی از این دره بازدید کردیم و با حمله معتادان مواجه شدیم که درگیری نیز با نیروهای انتظامی همراه ما شکل گرفت ولی با پاکسازی صورت گرفته، امروز فضای دره بسیار امن است و به نظر می‌رسد فضای دره به سمت امنیت پایدار پیش خواهد رفت.

شریفی با بیان اینکه طرح پاکسازی دره فرحزاد، چند وجهی است، تاکید کرد: در این طرح شرکت تامین آب تهران که ظرفیت بالایی برای پاکسازی رودخانه دارد، شهرداری را همراهی می‌کند. از سوی دیگر اگر طرح اکوپارک و ایجاد بوستان در روددره فرحزاد اجرا شود، به نحوی امنیت و آسایش پایداری در محدوده خواهیم داشت و دیگر محل تجمع معتادان متجاهر نخواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 8 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها