بازتاب گهر تصویر آماری صنعت فولاد در جهان - بازتاب گهر

 بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد که از سوی معاونت اقتصادی اتاق تهران منتشر شده، کشورهایی چون «چین، ژاپن، هندوستان، امریکا، روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و اوکراین» رتبه یک تا ۱۰را در زمینه تولید فولاد در سال ۲۰۱۶ از آن خود کرده‌اند. مطابق آمارها، کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان با تولید ۸۰۸٫۴ میلیون تنی خود در سال ۲۰۱۶ سهم ۴۹٫۶درصدی از کل تولید فولاد خام جهان دارد. آسیا جز چین، حدود ۲۰درصد، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) حدود ۶٫۳ درصد، اتحادیه اروپا حدود ۱۰درصد، خاورمیانه حدود ۲درصد، امریکای شمالی حدود ۷درصد و جنوبی حدود ۲٫۵درصد و کشورهای آفریقا حدود یک‌درصد از تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ایران هم با تولید ۱۷٫۹میلیون تن فولاد در رتبه چهاردهم این فهرست قرار گرفته است که در بین شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده فولاد، شرکت ایمیدور با میزان تولید ۱۴٫۰۲میلیون تن در رتبه ۲۵ قرار دارد. همچنین مقایسه تولید فولاد در کشورهای منتخب نشان می‌دهد، ایران با تولید حدود ۱٫۷ میلیون تن در آوریل ۲۰۱۷ در منطقه خاورمیانه بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد خام محسوب می‌شود که سهم ۶۵درصدی در میان سایر کشورهای خاورمیانه نظیر قطر، امارات و عربستان سعودی دارد. از سوی دیگر، مطابق پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد سهم چین از تقاضای فولاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ روند کاهشی در پیش خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود کشورهای چین، ایالات متحده امریکا و هند در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸همچنان جزو سه کشور عمده مصرف‌کننده فولاد جهان باقی بمانند.

نمای آماری ۲۰ تولید‌کننده فولاد

به گزارش بازتاب گهر به نقل از تعادل ، کشورهای چین با تولید ۸۰۸٫۴ میلیون تن، ژاپن با تولید ۱۰۴٫۸میلیون تن، هندوستان با تولید ۹۵٫۶میلیون تن، ایالات متحده امریکا با تولید ۷۸٫۵ میلیون تن، روسیه با تولید ۷۰٫۸میلیون تن، کره‌جنوبی با تولید ۶۸٫۶میلیون تن، آلمان با تولید ۴۲٫۱میلیون تن، ترکیه با تولید ۳۳٫۲میلیون تن، برزیل با تولید ۳۱٫۳میلیون تن و اوکراین با تولید ۲۴٫۲میلیون تن به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم تولید فولاد در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر کشورهای ایتالیا با تولید ۲۳٫۴میلیون تن، تایوان با تولید ۲۱٫۸میلیون تن و مکزیک با تولید ۱۸٫۸میلیون تن در رتبه‌های یازدهم تا سیزدهم قرار دارند. مطابق آمار منتشر شده، کشور ایران با تولید ۱۷٫۹میلیون تن فولاد در رتبه چهاردهم این فهرست قرار گرفته است. رتبه‌های پانزدهم تا بیستم این فهرست متعلق به کشوهای فرانسه با تولید ۱۴٫۴ میلیون تن، اسپانیا ۱۳٫۶میلیون تن، کانادا ۱۲٫۶ میلیون تن، لهستان ۹میلیون تن، ویتنام ۷٫۸ میلیون تن، بلژیک وانگلستان با تولید ۷٫۷میلیون تن است.

بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد در جهان ArcelorMittal واقع در لوکزامبورگ با میزان تولید ۹۵٫۴۵میلیون تن درسال ۲۰۱۶ است. همچنین روند تولید فولاد خام از سال ۲۰۱۰ بر حسب مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد، طی ۷ سال اخیر، بیشترین میزان تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۱۳ با ۱۶۵۰ میلیون تن تولید بوده و متوسط رشد سالانه تولید فولاد خام جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ حدود ۲ درصد بوده است.

همچنین در سال ۲۰۱۳ سهم چین از تولید فولاد خام جهان به ۴۹٫۸درصد رسید. این میزان در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۰٫۵ واحد درصدی مواجه شد، اما در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مجددا اندکی افزایش یافت. در نهایت در سال ۲۰۱۶ سهم چین از تولید فولاد خام جهان به ۴۹٫۶ درصد رسید.

طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، متوسط رشد تولید در کشورهای آسیایی (جز چین) حدود ۲درصد، در چین ۴درصد، خاورمیانه حدود ۸درصد و سایر کشورهای اروپا حدود ۲درصد و در اتحادیه اروپا، CIS و کشورهای امریکای شمالی و جنوبی منفی بوده است. تولید فولاد خام در کشورهای CIS بعد از سال ۲۰۱۱ با کاهش مواجه شد. تولید این محصول در امریکای شمالی بعد از سال ۲۰۱۴ و در امریکای جنوبی پس از ۲۰۱۵ کاهش یافت.

مطابق گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد خام در ۶۷ کشور عمده تولیدکننده آن در جهان در ۴ماهه اول سال ۲۰۱۷، معادل ۵۵۰٫۸ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶، معادل ۵٫۲درصد افزایش یافته است. در این مدت آسیا با تولید ۳۷۸٫۵میلیون تن فولاد خام با رشد ۵٫۱درصدی، اتحادیه اروپا با ۵۶٫۸میلیون تن با رشد ۴٫۵درصدی، سایر کشورهای اروپایی با ۱۲٫۸میلیون تن با رشد ۱۳درصدی، امریکای‌شمالی با ۳۸٫۵میلیون تن با رشد ۵٫۱درصدی، امریکای‌جنوبی با حدود ۱۴میلیون تن با رشد ۱۱٫۶ درصدی و خاورمیانه با ۱۰٫۲میلیون تن با رشد ۱۱٫۸ درصدی نسبت به ۴ماهه اول ۲۰۱۶ روبه‌رو بوده‌اند. کشورهای CIS با ۳۳٫۶میلیون تن تولید فولاد خام افت ۰٫۳درصدی را در ۴ماهه ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ داشته‌اند.

کشور چین در آسیا با تولید ۲۷۳٫۸میلیون تن فولاد خام در ۴ماهه اول ۲۰۱۷ با رشد ۴٫۶درصدی نسبت به ۴ماهه ۲۰۱۶ مواجه شده و به تنهایی سهم ۴۹٫۷درصدی در تولید فولاد خام جهان داشته است. میزان تولید فولاد خام ایران نیز در ۴ماهه اول ۲۰۱۷ حدود ۶٫۴میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ حدود ۱۴درصد افزایش تولید داشته است.

همچنین آمار تولید فولاد خام در ماه آوریل ۲۰۱۷ در ۶۷کشور مذکور نشان می‌دهد که حدود ۱۴۲میلیون تن فولاد خام در این ماه تولید شده که این میزان در مقایسه با ماه آوریل ۲۰۱۶ با افزایش ۵درصدی مواجه بوده است. تولید فولاد خام چین در ماه آوریل ۲۰۱۷ برابر با ۷۲٫۸میلیون تن بوده که نیمی (حدود ۵۱درصد) از کل تولید جهان را در این ماه دربر می‌گیرد. این میزان تولید، با افزایش ۴٫۹درصدی نسبت به ماه آوریل ۲۰۱۶، مواجه شده است.

وضعیت تولید فولاد ایران

تولید ماه آوریل ۲۰۱۷ و مقایسه آن با آوریل سال قبل در کشورهای منتخب نشان می‌دهد، ایران با تولید حدود ۱٫۷میلیون تن فولاد خام در آوریل ۲۰۱۷ در منطقه خاورمیانه بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد خام محسوب می‌شود که سهم ۶۵درصدی در میان سایر کشورهای خاورمیانه نظیر قطر، امارات و عربستان‌سعودی دارد. همچنین تولید فولاد خام ایران در آوریل ۲۰۱۷ نسبت به آوریل ۲۰۱۶ با رشد ۱۵درصدی مواجه شده است.

کشورهای ژاپن و هند با تولید ۸٫۷میلیون تن و ۸میلیون تنی فولاد خام در آوریل ۲۰۱۷ پس از چین رتبه دوم و سوم را در تولید فولاد خام به خود اختصاص داده‌اند که با رشد ۳درصدی و ۴٫۸درصدی نسبت به آوریل سال قبل مواجه بوده‌اند. تایوان نیز با تولید ۱٫۸میلیون تن فولاد خام در آوریل ۲۰۱۷ نسبت به آوریل سال قبل ۱٫۸درصد رشد داشته است.

در اتحادیه اروپا، آلمان با تولید ۳٫۸میلیون تن فولاد خام (افزایش ۸٫۱درصدی نسبت به آوریل ۲۰۱۶) و فرانسه با تولید ۱٫۳میلیون تن فولاد خام (افزایش حدود ۳۱درصدی نسبت به ماه آوریل سال ۲۰۱۶) بیشترین تولید را داشته‌اند. همچنین ایتالیا با تولید حدود ۲میلیون تن فولاد خام و اسپانیا با تولید ۱٫۲میلیون تن فولاد خام در ماه آوریل ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ به ترتیب با کاهش حدود ۶درصدی و ۳درصدی مواجه شدند.

همچنین کشور ترکیه با تولید ۳میلیون تن فولاد خام (افزایش ۶٫۵درصدی نسبت به ماه آوریل ۲۰۱۶) در میان سایر کشورهای اروپایی بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است. در میان کشورهای امریکای‌شمالی، کانادا با تولید ۱٫۱میلیون تن (افزایش ۴٫۳درصدی نسبت به آوریل ۲۰۱۶)، مکزیک با تولید ۱٫۷میلیون تن (افزایش ۷٫۴درصدی نسبت به آوریل ۲۰۱۶) و ایالات‌متحده امریکا با تولید ۶٫۷میلیون تن فولاد خام (افزایش ۱٫۸درصدی نسبت به آوریل ۲۰۱۶) مواجه شده‌اند. کشور برزیل نیز در میان کشورهای امریکای‌جنوبی با تولید ۲٫۹تن فولاد خام (افزایش حدود ۳۰درصدی نسبت به ماه آوریل ۲۰۱۶) بیشترین میزان تولید را داشته‌اند.

ظرفیت تولید و تقاضای جهانی

طبق پیش‌بینی OECD ظرفیت جهانی تولید در صنعت فولادسازی در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۴۲۲میلیون تن خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۰٫۶درصدی دارد. در کشورهای عضو OECD در سال ۲۰۱۷ ظرفیت تولید نسبت به سال ۲۰۱۶ با اندکی کاهش روبه‌رو خواهد شد و کشورهای غیرOECD رشد ۰٫۹درصدی را در این مدت خواهند داشت. مطابق آمار انجمن جهانی فولاد نسبت استفاده از ظرفیت فولاد خام در ۶۷کشور عمده تولیدکننده آن در آوریل ۲۰۱۷، معادل ۷۳٫۶درصد بوده که این میزان ۲٫۵واحد درصد بالاتر از ماه آوریل سال ۲۰۱۶ و معادل ۱٫۷واحد درصد بالاتر از مارس ۲۰۱۷ است.

تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۵۴۸٫۵میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل خود با رشد حدود یک‌درصدی مواجه شده است. طبق پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد، تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱٫۳درصد و در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۰٫۹درصد رشد می‌یابد. همچنین مطابق پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد، سهم چین از تقاضای فولاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ روند کاهشی درپیش خواهد گرفت. ۱۰ کشور که بیشترین مصرف فولاد را در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ داشته‌اند، پیش‌بینی می‌شود که کشورهای چین، ایالات‌متحده امریکا و هند در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ همچنان جزو سه کشور عمده مصرف‌کننده فولاد جهان باقی بمانند. همچنین مطابق پیش‌بینی‌ها، مصرف فولاد در چین در سال ۲۰۱۸ با کاهش ۲درصدی و در ایالات‌متحده‌امریکا و هند به ترتیب با رشد ۳ و ۷٫۱درصدی همراه خواهد بود. در میان ۱۰کشور عمده مصرف‌کننده فولاد، افزایش میزان مصرف پیش‌بینی شده برای فولاد در کشور هند و ترکیه در سال ۲۰۱۸ قابل‌توجه است.

همچنین براساس این تحلیل، میزان مصرف ظاهری نهایی فولاد در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۵۱۵میلیون تن بوده که در مقایسه با رقم مشابه ۱۱۴۶میلیون تنی سال ۲۰۱۰، معادل ۳۲درصد افزایش یافته است. بیشترین مصرف ظاهری در سال ۲۰۱۶ مربوط به کشور چین با سهم ۴۵درصد و سایر کشورهای آسیایی با سهم ۱۶٫۹درصدی از کل مصرف جهانی است. سهم منطقه خاورمیانه از کل مصرف ظاهری محصولات فولادی در جهان ۳٫۵درصد است. سرانه مصرف ظاهری فولاد در کشورهای مختلف متغیر است. کشورهایی که بالاترین مصرف سرانه فولاد را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده‌اند به‌ترتیب اهمیت عبارتند از: جمهوری کره؛ ۱۱۳۰کیلوگرم، چین/تایوان؛ ۷۸۲ کیلوگرم، جمهوری چک؛ ۶۳۵ کیلوگرم، آلمان؛ ۵۰۰ کیلوگرم و کشور چین؛ ۴۹۳کیلوگرم. سرانه مصرف ظاهری فولاد در ایران در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۳۹ کیلوگرم بوده که از رقم ۴۲۸کیلوگرم ترکیه پایین‌تر است.

تولید فولاد

مصرف فولاد

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 310 views بار دسته بندی : روی خط خبر تاريخ : 7 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.