بازتاب گهر تولید غذا برای 700 میلیون نفر در ایران؛ ادعای نماینده‌ای که حوزه انتخابیه اش گرفتار مشکل شدید آبی است - بازتاب گهر

تولید غذا برای 700 میلیون نفر در ایران؛ ادعای نماینده‌ای که حوزه انتخابیه اش گرفتار مشکل شدید آبی است

به تازگی امیرقلی جعفری، نماینده مردم حوزه انتخابیه بروجن در مجلس شورای اسلامی ادعایی پیرامون ظرفیت تولید غذای هفتصد میلیون نفر در ایران را مطرح کرده که با انتقادات فراوانی رو به رو شده است؛ انتقاداتی که البته به نظر می رسد شخص نماینده بیش از همه به آنها واقف باشد.

«بازتاب گهر»؛ آرش خداپرست- در شرایط و دورانی که بخش گسترده ای از جغرافیای کشور ایران به واسطه مشکلاتی نظیر تغییر اقلیم، کاهش شدید نزولات جوی و نیز برداشت های بی رویه از منابع آبی با خشکسالی و کاهش شدید تولید در بخش کشاورزی رو به رو است، برخی اظهارنظرهای غیرواقعی از سوی مسئولان مطرح می شود که قابل تأمل است.

بعضاً برخی مسئولان و صاحب نظران بدون توجه به محدودیت های شدید ایران در حوزه منابع مدعی ظرفیت بالای کشورمان در حوزه تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی می شوند که این اظهارات نه تنها با واقعیت جغرافیای ایران همخوانی ندارد، بلکه به تشدید نگرانی ها پیرامون سطح اطلاعات و آگاهی این مسئولان از حال و آینده ایران دامن می زند.

از جمله این افراد می توان به امیرقلی جعفری- نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که اخیراً و در گفت و گوی با رسانه ها مدعی شده است که در ایران می توان برای ۷۰۰ میلیون نفر غذا تولید کرد.

جعفری با اشاره اینکه دامنه فعالیت کمیسیون کشاورزی با امنیت غذایی کشور گره خورده است، افزود: همچنین امنیت غذایی کشور به امنیت ملی گره خورده است.

جعفری اضافه کرد: ۱۰ درصد آن‌چه در این سال‌ها در حوزه صنعت، سرمایه‌گذاری شده است در کشاورزی نشده است چرا که ایران به دلیل شرایط اقلیمی این ظرفیت را دارد که بتواند جمعیت ۷۰۰ میلیونی همسایگان خود را از انواع محصولات کشاورزی تأمین کند.

همانطور که اشاره شد این اظهارات با واقعیت جغرافیای ایران آن هم در سال و دهه های اخیر بخش زیادی از کشور دچار خشکسالی و بحران آب است، همخوانی ندارد.

فارغ از عدم همخوانی این اظهار نظر با جغرافیای ایران، جالب تر اینکه گوینده این سخن و ادعا نماینده مردم منطقه ای است که یکی از بحرانی ترین مناطق به واسطه بحران آب در کشور است.

به صورت مشخص توضیح اینکه شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری در حوزه منابع آبی به شدت دچار بحران است و پیشتر نیز مسئولان برای حل مشکل آب این منطقه طرح انتقال آب بن-بروجن را آغاز کرده بودند.

البته بررسی ها نشان می دهد که امیرقلی نسبت به این مسئله چندان هم بی اطلاع نیست و اتفاقاً به خوبی به آن اشراف دارد.

گواه اینکه همین نماینده مجلس در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ و در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهرستان بروجن در حوزه وزارت نیرو با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری و مشاوران بر طرح انتقال آب بن به بروجن تاکید کرد و افزود: برای رفع مشکلات آب در این شهرستان به‌ویژه آب آشامیدنی مورد نیاز افزون‌بر ۴۶۰ هزار نفر برابر نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری، باید روند تکمیل و بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن تسریع شود.

وی در نشست مورد اشاره تصریح کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن مشکل آب آشامیدنی در شهرهای بروجن، فرادنبه و سفیددشت رفع می‌شود اما شهر نقنه و بخش‌های گندمان و بلداجی همچنان با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه هستند.

جالب است بدانید بر اساس طرح انتقال آب بن – برجنی که این نماینده مجلس بر آن تأکید دارد، باید آب از سرشاخه های زاینده رودی که خود اسیر هزاران مشکل آبی است به حوزه انتخابیه او منتقل شود.

بر اساس همین توضیحات به نظر نمی رسد نماینده مردم بروجن نسبت به مشکلات شدید آبی کشور به ویژه آشامیدنی و کشاورزی بی اطلاع باشد.

مستند به همین توضیحات اظهارات اخیر او شگفت انگیزتر می نماید و مشخص نیست هدف وی از چنین اظهاراتی چیست؟ آیا او فقط به دنبال دیده شدن به هر قیمتی است و یا برای ادعایی که مطرح کرده است، راه حلی و ابتکار قابل توجهی نیز دارد؟!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 363 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 17 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.