بازتاب گهر خطر فاصله زیاد میان افزایش مصرف و تولید برق - بازتاب گهر

به گزارش بازتاب گهر به نقل از تعادل ، طبق آماری که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو منتشر کرده است، یک‌شنبه ۷ خردادماه امسال، مصرف برق رشدی بسیار زیاد و حدود ۱۶درصد را نسبت به همین روز در سال گذشته تجربه کرده است. از سوی دیگر طبق آمار جدیدتری که از سوی روابط‌عمومی شرکت توانیر در اختیار این روزنامه قرار گرفته است، سه‌شنبه ۹ خرداد ماه نیز مصرف برق رشدی بسیار زیاد را تجربه کرده و رکورد ۴۶۸۰۵مگاوات را ثبت کرده است.

این در حالی است که پیک مصرف برق خرداد سال گذشته مربوط به روز آخر این ماه بوده و معادل ۴۵۹۰۶ مگاوات بوده است. این آمار در حالی بیان می‌شود که طبق «آمار تفصیلی صنعت برق ایران» که هر سال توسط شرکت مادر تخصصی توانیر منتشر می‌شود، ظرفیت نصب شده برق ایران در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن تنها رشدی ۳٫۱ درصدی را تجربه کرده است. این روزنامه در این گزارش نگاهی به آمار و ارقام پیرامون فاصله رشد مصرف و رشد ظرفیت نیروگاهی و نصب شده صنعت برق ایران در گذر چند سال اخیر انداخته است.

طبق نمودار ظرفیت نیروگاهی احداث شده سالانه توسط شرکت تولیدی نیروی برق حرارتی، سال ۱۳۹۴ ظرفیت نیروگاهی ایران تنها با رشدی ۳۴۹ مگاواتی همراه بوده است. در این سال انرژی تولید شده از نیروگاه‌های برقابی، اتمی و تجدیدپذیر در ایران با کاهشی ۷٫۱درصدی روبه‌رو شد. این آمار و ارقام، نتیجه عدم سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه نیروگاهی ایران در سال‌های قبل از ۱۳۹۴ به حساب می‌آمد. در واقع آمار افزایش ظرفیت نصب شده نیروگاهی به این واسطه که پس از بهره‌برداری از نیروگاه ایجاد می‌شود، طبیعتا حاصل تلاش‌های سال‌های قبل از خود به حساب می‌آید. اما شاید در چند سال گذشته و با توجه به وضعیت رکودی که کارگاه‌های تولیدی و صنعتی را فرا گرفته بود؛ خطر عدم سرمایه‌گذاری در ظرفیت نیروگاهی کمتر مشخص شد. حالا اما کم‌کم همه‌چیز رو به تغییر است.

طبق گزارش تفصیلی صنعت برق، صنعت برق ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ با ۲۳۲۴ مگاوات رشد در ظرفیت نیروگاهی همراه شده و ظرفیت نصب شده کل کشور را به ۷۶ هزار و ۴۲۷ مگاوات رساند. این آمار رشدی ۳٫۱ درصدی را نسبت به سال قبل از خود نشان می‌داد؛ اما گام‌های مصرف بسیار سریع‌تر از تولید برداشته شده است.

وزارت نیرو دیروز گزارش داد که به دنبال روند افزایشی گرمای هوا در روزهای گذشته، روز هفتم خرداد ماه مصرف برق به اوج رسید و عدد ۴۶هزار و ۱۰۴مگاوات ثبت کرد، این میزان مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیانگر یک اختلاف فاحش افزایش بیش از ۹ هزار مگاواتی رشد مصرف برق بود.

طبق برآورد این روزنامه این رشد ۹ هزار مگاواتی از ۱۶ درصد افزایش نسبت به مصرف سال گذشته در همین روز حکایت دارد. از سوی دیگر آماری که روابط‌عمومی شرکت توانیراین روزنامه  قرار داده است نیز تفاوتی فاحش در پیک مصرف دیگر ماه‌های سال جاری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. برای مثال در حالی که مصرف پیک سال گذشته در فروردین ماه مربوط به روز ۳۱ فروردین با آمار ۳۲۵۸۱ مگاوات بوده است، پیک امسال را ۲۶ فروردین با آمار ۳۷۵۵۴ به نام خود زده است. این آمار از افزایش نزدیک به ۵هزار مگاواتی از پیک فروردین امسال نسبت به پیک فروردین سال گذشته حکایت می‌کند.

وزارت نیرو در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «گزارش شبکه برق کشور در ۱۱ روز گذشته از وضعیت پیک مصرف برق بیانگر این است که به‌طور متوسط در روزهای منتهی به پایان اردیبهشت ماه تا امروز، روزانه بیش از ۴۰۰۰مگاوات پیک بار مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.»

این وزارتخانه که موضوع را بیش از هر چیز مرتبط با گرم‌شدن هوا می‌داند در بخش دیگری از این گزارش می‌افزاید: «به دنبال روند افزایش گرمای هوا در روزهای گذشته، روز هفتم خرداد ماه مصرف برق به اوج رسید و عدد ۴۶هزار و ۱۰۴مگاوات ثبت کرد. این میزان مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیانگر یک اختلاف فاحش افزایش بیش از ۹هزار مگاواتی رشد مصرف برق بود. گرچه پیک مصرف برق در سه روز گذشته نیز بالاتر رفته اما هنوز نتوانسته با اختلاف فاحش روز هفتم خردادماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شود.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «با این اوصاف روند مصرف برق در یک ماه گذشته نشان می‌دهد، پیک بار مصرف برق در تابستان سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی خود را ادامه دهد. پیش‌بینی‌ها بیانگر این مساله است که پیک بار تابستان سال جاری رکورد خواهد شکست و به بیش از ۵۵هزار مگاوات خواهد رسید.»  این هشدار در حالی از سوی وزارت نیرو داده شده است که طبق آمارها، پیک تابستان سال گذشته مربوط به روز ۳۰ تیر با آمار ۵۳۰۴۱ مگاوات است. ترجمان این اختلاف آماری چیزی جز «افزایش» خاموشی‌هایی که این روزها به صورت پراکنده و اغلب در کلان‌شهرها به ویژه تهران رخ داده است، نخواهد بود.

وزارت نیرو با استناد به این آمار عنوان کرده است: «بنابراین انتظار می‌رود، جهت جلوگیری از افتادن شبکه برق کشور به چنین ورطه‌یی، مشترکان برق در بخش‌های مختلف با صنعت برق همکاری کرده و بخشی از مصرف برق خود را به زمان کم باری انتقال دهند.»

پیک مصرف برق

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 320 views بار دسته بندی : روی خط خبر تاريخ : 7 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.