بازتاب گهر دولت یازدهم پیشتاز در بومی سازی تجهیزات پر هزینه نفتی - بازتاب گهر

به گزارش ایلنا، لوله‎های CRA (لوله‎های بدون درز مقاوم در برابر خوردگی) از کالاهای پر مصرف صنعت نفت به شمار می‎رود که دانش فنی آن در کشور وجود ندارد و همواره نیاز به این لوله‎‎ از مسیر واردات تامین می‎شود. وزارت نفت دولت یازدهم که اهتمام خود به حمایت از ساخت داخل را از همان زمان آغاز به کار با برنامه‎ریزی برای بومی سازی ۱۰ گروه‎ کالایی مورد نیاز صنعت نفت نشان داد، در تعیین این گروه‎های کالایی لوله‎های CRA را هم مدنظر قرار داد و مصمم شد زمینه انتقال فناوری ساخت این کالای استراتژیک را فراهم کند؛ هدفی که به سرانجام رسید.

سوم خرداد ماه امسال، شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی اسپانیایی- ایرانی (شرکت توباچک اسپانیا و شرکت فولاد اصفهان) قراردادی به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار (معادل ۵۵۶ میلیون یورو) امضا کرد تا بر مبنای آن، ضمن تامین نیاز شرکت نفت و گاز پارس به ۶۰۰ کیلومتر لوله CRA، داخلی سازی این کالای پرمصرف نیز امکانپذیر شود. بر اساس مفاد این قرارداد سه ساله، حداقل ۱۰۰ کیلومتر از این لوله‎ها باید به صورت صد در صد در ایران ساخته شود و به این ترتیب، کشورمان در آینده‎ای نه چندان دور شاهد راه‎اندازی کامل خط تولید لوله‎های CRA خواهد بود و به گفته علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت، ایران به نخستین سازنده این نوع لوله در خاورمیانه مبدل می‎شود.

برگزاری مناقصه

مناقصه ساخت لوله‎های CRA با دعوت از شرکت‎های معتبر بین‎المللی، پاییز پارسال به طور محدود برگزار و مناقصه‎گر ملزم به تضمین زمان تحویل این میزان لوله بر اساس برنامه زمانبندی اعلامی در اسناد مناقصه شد.

بر این اساس مقرر شد با توجه به نیاز شرکت نفت و گاز پارس، در مرحله نخست ۲۵۰ کیلومتر لوله مغزی CRA تحویل این شرکت شود و ۳۵۰ کیلومتر لوله مابقی نیز بر اساس نقشه راه مشخص با مشارکت سازنده ایرانی به تدریج تولید شود به‌طوریکه حداقل ۱۰۰ کیلومتر از این لوله‎ها به صورت صد درصد در ایران ساخته شود.

ایجاد خط تولید لوله و خط کامل رزوه زنی با انتقال لیسانس پریمیوم به داخل ایران، از شروط مناقصه درنظر گرفته و اعلام شد، برنده مناقصه موظف است بر اساس نقشه راه پیوست قرارداد، تمام اسناد فنی و طراحی را به سازنده داخلی منتقل و آموزش کارکنان ایرانی را در دستور کار قرار دهد.

امضای قرارداد

قرارداد ساخت لوله‎های CRA به عنوان نخستین قرارداد خارجی شرکت ملی نفت ایران در دوران پسابرجام، پنجاه و سومین قرارداد در قالب طرح بومی سازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای صنعت نفت و یکی از بزرگترین قراردادهای ساخت کالای شرکت ملی نفت، سوم خرداد ماه امسال امضا شد تا بر اساس آن، شرکت اسپانیایی توباچک با همکاری شریک ایرانی خود یعنی شرکت فولاد اصفهان، ۶۰۰ کیلومتر لوله CRA موردنیاز شرکت نفت و گاز پارس را تامین و فناوری ساخت این نوع لوله را که هم‎اکنون تنها در انحصار چند کشور دنیاست، به کشورمان منتقل کند.

به این منظور برای احداث مجتمعی جدید در شرکت فولاد اصفهان و همچنین ۲ مجتمع در مناطق آزاد برنامه‎ریزی شده است و پیش‎بینی می‎شود این پروژه برای حدود ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کند.

صنعت نفت ایران حالا امیدوار است به مدد رفع تحریم‎ها، توسعه مراودات بین‎المللی، مساعد شدن زمینه‎های انتقال فناوری، فضای سیاسی امن و باثبات و عزم مدیران به بهره‎مندی از توان داخلی، در آینده‎ای نه چندان دور از واردات یکی از پرمصرف‎ترین تجهیزات مورد نیازش خودکفا شود. آری؛ دستاوردهایی این چنین، از مواهب توسعه تعاملات بین‎المللی است.

و باز هم اقتصاد مقاومتی

وزارت نفت پس از پیشبرد اهداف توسعه‎ای در میدان‎های مشترک و احقاق حقوق ایران و پس از امضای قراردادهای همکاری با دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور در حوزه های بالادست و پایین دست در راستای نیل به اقتصاد دانش بنیان، حالا با امضای نخستین قرارداد خارجی ساخت کالا در پسابرجام در قالب طرح بومی سازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای صنعت نفت بار دیگر در مسیر تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب گام برداشته است.

«افزایش  تولید  داخلی نهاده‎ها  و  کالاهای  اساسی (به‎ویژه در  اقلام  وارداتی)  و  اولویت  دادن  به  تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص» در بند پنجم سیاست‎های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است. به این منظور، شرکت ملی نفت ایران تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد با سازندگان داخلی و برای ساخت لوله‎های CRA هم قراردادی به ارزش ۵۵۶ میلیون یورو با کنسرسیومی اسپانیایی- ایرانی امضا کرده است.

تجهیزات سرچاهی و تجهیزات رشته تکمیلی درون چاهی، پمپ‎های سرچاهی و درون چاهی، انواع مته‌های حفاری، شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‎ها، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین‎های دوار، فولادهای آلیاژی و ابزارهای اندازه‎گیری در حفاری و پیگ‎های هوشمند، مواردی است که بومی سازی آنها در طرح بومی سازی ۱۰ گروه خانواده کالاها و تجهیزات اولویت دار مورد نیاز صنعت نفت دیده شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 267 views بار دسته بندی : روی خط خبر تاريخ : 7 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.