مطمئناً، این روزها بسیاری از ما از تقویمهای الکترونیکی استفاده میکنیم و به سرعت یادآور جلسات و قرارهای ملاقات مهم را با کلیک روی چند کلید در تلفن و لپ تاپ خود ذخیره میکنیم. اما هیچ چیز بهتر از جلوه بصری یک تقویم فیزیکی نیست. یادداشت کردن رویدادهای آینده یکی از راههای جشن گرفتن تاریخهایی است که مشتاقانه منتظر آن هستیم. بهعلاوه، اگر یک تقویم خلاقانه بخرید یا طراحی کنید، میتواند به یک بیانیه طراحی و حتی نقطه کانونی دفتر یا اتاقک خانه شما تبدیل شود. در اینجا نکاتی برای طراحی تقویم جذاب و زیبا وجود دارد که باید در نظر بگیرید، زیرا یک تقویم را در فضای کاری، محیط خانه و… قرار میدهیم و با یک طراحی عالی میتوانیم همیشه در ذهن مخاطب خود باقی بمانیم. با ما همرا باشید تا نکات را بازگو کنیم.
انواع تقویم
حال که به اهمیت تقویم پی بردهاید بهتر است قبل از اقدام به طراحی با انواع تقویم موجود در بازار آشنا شوید:
- تقویم رو میزی: همان طور که از نام این تقویم مشخص است، بر روی میز قرار کار یا پیشخوان آشپزخانه قرار میگیرد و عموما به همراه خود یک پایه نگه دارند دارد.
- تقویم دیواری: عموما این تقویمها را بر روی دیوار نصب میکنند تا از تاریخ و رویدادهای آن مطلع شوند.
- تقویمهای جیبی: این تقویمها سایزهای مختلف دارند و به گونهای طراحی شدهاند که در جیب و یا کیف جا شده و به راحتی میتوان آن را حمل کرد.
دانستن انواع تقویم از این جهت مهم است که باید تقویمها را بر اساس سایز آنها طراحی کرد.
طراحی تقویم خلاقانه
در این بخش به شما میگوییم که چگونه تقویم هایی جذاب و زیبا طراحی کنید.
اولین وظیفه شما هنگام یادگیری نحوه طراحی تقویم، انتخاب یک موضوع و مفهوم جذاب است. چند ایده خلاقانه را بررسی کنید و بهترین آنها با افراد کار بلد و کارفرما مطرح کنید. در بهترین شرایط باید به سراغ اهدافی بروید که به جامعه هدف شما نزدیک است و آنها را به سمت شما جذب میکند.
این امر به این معنا است که باید از تصاویر، رنگها، متنها و دیگر المانهای است که مخاطب را به سمت شما میکشاند و فروش محصول یا خدمات شما را تضمین میکند. اما همیشه این نکته را در نظر داشته باشید از بیش از اندازه شدن طراحی خود پرهیز کنید. زیرا مخاطب شما قرار است هر روز با این تقویم روبهرو شود و بیش از اندازه رسمی بودن تقویم باعث دلزدگی مخاطب میشود.
گام دوم تعیین ماهها و هفتههای است که در یک صفحه میخواهید قرار دهید. از گزینههای رایج در مورد تعداد ماه در یک صفحه تقویم عبارتند از ۱ ماه، ۲، ماه، ۶ یا همه ۱۲ ماه در هر صفحه.
اما عموما از به ویژه برای تقویمهای رومیزی از ۱ ماه در صفحه استفاده میکنند زیرا اصل اول یعنی خوانایی را در این زمینه باید اولویت قرار داد. هر کدام از این موارد را که انتخاب میکنید به خوانا بودن اعداد موجود در آن صفحه دقت کنید. بیشتر کسبوکارها عمدتاً گزینههای یک ماهه در هر صفحه را انتخاب میکنند زیرا تپیام آنها به درستی منتقل میشود و میتوانند محصولات و عکسهای متفاوتی را در هر صفحه به کار ببرند. بنابراین، باز هم میرسیم به گام مهم و اساسی طراحی تقویم یعنی مشخص کردن هدف و جامعه هدف.
گام سوم مشخص کردن مطالب پشت و روی تقویم است. در این مرحله شما باید تصمیم بگیرید که میخواهید تقویم شما در در دو طرف مطلب و عکس داشته باشد یا فقط در یک سمت. در اینجا است که میتوانید با استفاده از المانها و متریالهای که به سلامت محیط زیست کمک میکنند خود را به مخاطبان و جامعه هدف خود ثابت کنید و برای جامعه خود مفید باشید.
گام چهارم ارائه پیام به درستترین شکل ممکن است. مضامین و تصویرهای که شما در تقویم قرار میدهید چیزهای زیادی را به مخاطب منتقل میکند. پس در نتیجه به المانهای که از شرکت خود در تقویم قرار میدهید دقت کنید و سعی کنید تا جای ممکن از تصاویر مرتبط با کار و محصول خود استفاده کنید. همچنین موضوعی را انتخاب کنید که با نام تجاری شما مطابقت داشته و در جذب مخاطب به شما کمک میکند.
گام چهارم انتخاب تصاویر است که باید دقت زیادی برای آن خرج کرد. این امر کاملا مشخص و واضح است که تصاویر در تقویم بسیار اهمیت دارند اما نباید در استفاده از این المان زیاده روی کرد و مخاطبان را در دنیایی از تصویر قوطه ور کنیم. بهترین و مناسبترین کار برای این بخش استفاده از چند عکس باکیفیت به جای تعداد زیادی عکس بیکیفیت است. تمام عوامل پرت کننده حواس را از اطراف عکس حذف کنید و برای تهیه عکس بهتر است به سراغ یک عکاس حرفهای بروید، نه این که خودتان عک بگیرید.
گام آخر مدیریت فضای سفید و سطح کار است. در این بخش است که متوجه میشوید چرا باید انواع تقویم را بشناسید و اندازه آنها را بدانید. زیرا در هنگام طراحی تقویم باید بتوانید فضای خود را مدیریت کنید و محتوا و تصاویر را بر اساس فضایی که دارید و قانون فضای سفید در بخش های مختلف کار قرار دهید. در این صورت است که خروجی کار شما یک تقویم جذاب، خلاقانه و مورد پسند افراد جامعه میشود. اگر کار را زیاد شلوغ کنید موجب میشود تا مخاطب نتواد بر هدف اصلی شما تمرکز کند.
سخن آخر
در این مطلب به بررسی مواردی پرداختیم که به شما در طراحی یک تقویم جذاب و خلاقانه کمک میکند و مشتریان بالفعل را به مشتریان بالقوه برای شما تبدیل میکند. اگر در انجام امور مورد به طراحی تبحر و تخصص لازم را ندارید بهتر است کار را به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید. زیرا اثر استفاده نکردن از تقویم بهتر عرضه یک تقویم نامناسب است.