بازتاب گهر نماینده مجلس: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند - بازتاب گهر

رسپار هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «رسپار اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جزئیات سرقت از یک صرافی رمزارز، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد ۳۴ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۱، تمرکز بر رشد اقتصادی با تغییر ریل در بودجه ۱۴۰۱، آمار ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون نفر نزدیک شد و درخواست بودجه‌ای رستم قاسمی از نمایندگان مجلس را در بر دارد.

مردم به سمت خرید طلا دست دوم نخواهند رفت

محمدکشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا گفت: این قانون که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده در نهایت نتیجه داد. این اتفاق به نفع مردم خواهد بود و قطعا با این اتفاق در زمان خرید طلا مردم هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد. وی افزود: مردم تا پیش از این باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی کل رقم فاکتور پرداخت می‌کردند، اما حالا قرار است این ۹ درصد فقط از اجرت و سود دریافت شود که با این حساب میزان مالیات پرداختی طلا کاهش پیدا می‌کند.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد:با شرایط فعلی دیگر مردم به سمت خرید طلا دست دوم، کم اجرت و آبشده نخواهند رفت و شاهد خرید بیشتر طلای نو در بازار خواهیم بود و باعث رونق در بازار طلا می شود. وی در خصوص آثار این قانون جدید در رونق کسب و کار‌های مرتبط به طلا و جواهر اشاره کرد و گفت: قطعا با اجرای این قانون واحد‌های تولیدی که روزی به خاطر برخی تصمیمات اشتباه بسته شده بودند حالا دوباره به چرخه تولید برخواهند گشت. کشتی آرا در خصوص زمان اجرای این قانون گفت: این قانون از سوی رئیس اتاق اصناف ایران به روسای اتاق اصناف استان‌ها اعلام شده و آن‌ها هم به اتحادیه‌های شهرستان‌ها اعلام خواهند کرد و قرار است از ۱۳ دی ماه رسما اجرا شود.

جزئیات سرقت از یک صرافی رمزارز

یک شرکت امنیتی اعلام کرد هکرها ۱۹۶ میلیون دلار از صرافی رمزارز بیت مارت دزدیدند. صرافی “بیت مارت” در بیانیه رسمی که صادر کرد، این هک را تایید و آن را یک رخنه امنیتی گسترده نامید و اعلام کرد، هکرها حدود ۱۵۰ میلیون دلار از دارایی های این صرافی را به سرقت برده اند. با این حال شرکت تحلیل دیتا و امنیت بلاک چین “پِک شیلد” اعلام کرد پول به سرقت رفته حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. “بیت مارت” در بیانیه خود خاطرنشان کرد که همه برداشت ها موقتا و تا اطلاع ثانوی معلق شده و بازبینی امنیتی کاملی در جریان است.

“پِک شیلد” نخستین شرکت امنیتی بود که روز شنبه متوجه این رخنه شد و از خروج مستمر دهها میلیون دلار از سوی یکی از نشانی های بیت مارت به نشانی خبر داد که اتر اسکن از آن به عنوان هکر بیت مارت یاد کرده است. طبق برآورد پِک شیلد، بیت مارت حدود ۱۰۰ میلیون دلار رمزارزهای مختلف در بلاک چین اتریوم و ۹۶ میلیون دلار از سکه ها در اسمارت چین بایننس از دست داده است. “بیت مارت” اعلام کرد کیفهای آنلاین اسمارت چین اتریوم و بایننس هک شده، تنها درصد اندکی از داراییهای این صرافی بوده اند و همه کیفهای دیگر در امنیت بوده و آسیبی ندیده اند. طبق آمار “کوین گکو”، صرافی “بیت مارت” که خدمات مختلفی شامل مبادلات لحظه ای و معاملات اهرمی عرضه می کند، معمولا در رده برترین صرافی های رمزارز متمرکز از نظر حجم معاملات قرار دارد.

شرکت امنیتی پِک شیلد اعلام کرد بیت مارت می گوید روش هایی که هکرها استفاده کرده اند، هنوز نامعلوم است اما آنچه پس از هک شدن این صرافی اتفاق افتاده، کاملا روشن است. این یک مورد انتقال، سواپ و پولشویی بوده است. بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، جدیدترین سرقت هکرها، به موج هک های اخیر اضافه می شود. شرکت وام دهنده رمزارز “سلسیوس نت ورک” هفته گذشته در نتیجه ۱۲۰ میلیون دلار هک پلتفرم مالی غیرمتمرکز BadgerDAO پول از دست داد. در اوت هم یک هکر بیش از ۶۰۰ میلیون دلار توکن از صرافی “پلی نت ورک” دزدید؛ اما پس از یک سلسله اتفاقات، تقریبا همه این پول را برگرداند.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۲۶۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۱۹ هزار و ۵۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۵۵۶ تومان رسیده است.

جزئیات بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی‌سازی

حسین قربان‌زاده، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی‌سازی برای واگذار ۱۸ درصد از سهام شرکت پالایش شازند استان مرکزی که کل پالایشگاه به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است، به زودی انجام می‌شود. وی گفت: ۱۸ درصد سهام پالایشگاه شازنده به صورت بلوکی و سهام مدیریتی و کنترلی عرضه می‌شود که به دو صورت امکان پذیر است؛ یا یک بلوک ۱۸ درصدی یکجا و یا اینکه به صورت سه بلوک ۶ درصدی عرضه خواهد شد و، چون این میزان از سهام ارزش بالایی دارد، خریداران آن محدود هستند و شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه خواهند خرید.

 

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد زمان عرضه سهام پالایشگاه شازند، گفت: زمان عرضه در اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس شورای عالی بورس است. قربان‌زاده عنوان کرد: با توجه به نوسانات بازار احتمالاً تا اواخر آذرماه عرضه بلوکی سهام پالایشگاه شازند انجام می‌‌شود. زمان واگذاری بخشی از هلدینگ خلیج فارس نیز مشخص نیست و در آینده مشخص خواهد شد. وی در مورد مزایده بزرگ پالایشگاه شازند و اثر بر بازار بورس، گفت: این واگذاری چون که خرد و تدریجی نیست، به صورت بلوکی عرضه می‌شود. در این زمینه نگرانی نیست و سهام به صورت بلوکی عرضه می‌شود، اما در مورد عرضه اولیه پالایشگاه شازند با  توجه به عرضه اولیه بودن و تخفیف قائل شده برای آن احتمالاً استقبال خوبی از آن انجام شود، اما زمان عرضه اولیه مشخص نیست و باید به گونه‌ای باشد، به بازار لطمه‌ای وارد نشود.

جزئیات نحوه خانه‌دار شدن با خرید متری مسکن

سازمان بورس و اوراق بهادار اخیراً امکان فروش متری مسکن از محل انتشار اوراق سلف موازی استاندارد را فراهم کرده است.

یاسر امامی مدیرعامل شرکت انبوه ساز وابسته به بانک عامل بخش مسکن در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه متقاضی می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خریداری کند، گفت: این فرد می‌تواند طی سنوات متوالی نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام کند تا به سقف ۸۰ متر طی سه سال برسد. مدیرعامل شرکت فعال در سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به آخرین وضعیت انتشار اوراق خرید متری مسکن، گفت: اوراق سلف موازی استاندارد می‌تواند خرید متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم زند؛ این در حالی است که با کسب مجوزهای لازم، تعریف این اوراق آغاز شده و مراحل کمیته فقهی در حال سپری شدن و تأییدیه‌های کلی دریافت شده است. امیدنامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم شده و منتظر تأییدیه نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار این اوراق هستیم. در واقع، با توجه به اینکه بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن را در شرایط کنونی به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها و تورم این بخش ندارند، این اوراق می‌تواند یاری‌رسان متقاضیان مسکن در بازار باشد؛ به خصوص اینکه پیش خرید مسکن نیز در شرایط کنونی قابل اتکا نیست. اوراق سلف موازی برای یک پروژه از سوی ناشر که در حال حاضر سرمایه‌گذاری مسکن است، منتشر شده و فرد می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خرید کند. البته در زمان خرید، موقعیت آپارتمان مشخص نیست و فرد می‌تواند طی سنوات متوالی نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام نماید تا به سقف ۸۰ متر طی سه سال برسد. پس از اعلام سازنده، آپارتمان آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود و فرد متقاضی بر اساس اوراقی که در اختیار دارد، می‌تواند از واحدهای مسکونی این پروژه تحویل بگیرد؛ به این معنا که فرد دارنده اوراق، متناسب با میزان دارایی خود، می‌تواند واحد را انتخاب کند، اما اگر دارایی او کمتر بود، می‌تواند مابه التفاوت را به سازنده پرداخت کرده و صاحب واحد شود؛ اما اگر هیچ یک از این شرایط را مناسب ندانست، می‌تواند اوراق را به کسانی که متقاضی هستند واگذار کند.

رشد ۳۴ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۱

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در تشریح نشست این کمیسیون گفت: در این جلسه با حضور بذرپاش رئیس دیوان محاسبات و معاونانش گزارش لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دولت براساس تبصره ۴ ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس مکلف است، تا پانزدهم آبان ماه لایحه بودجه شرکت‌های دولتی را به مجلس ارسال کرده و کمیسیون برنامه و بودجه نیز آن را برای بررسی به دیوان محاسبات ارسال می‌کند. میرتاج الدینی با بیان اینکه ۳۷۷ شرکت دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت وجود دارد، تصریح کرد: از ۲۸۱ شرکت بررسی شده در بودجه سال ۱۴۰۰ تنها قیمت تمام شده و عملکرد ۱۶۹ شرکت با مصوبه بودجه تطابق ندارد. روند بررسی بودجه شرکت‌های دولتی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ نشان داده که بودجه پیشنهادی بسیاری از شرکت‌ها با عملکرد آن‌ها تطابق ندارد و افزایش داشته است. وی با اشاره به اینکه بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه ۱۴۰۱ نسبت به سال جاری ۳۴ درصد افزایش داشته است، گفت: در سال ۱۴۰۰، هزار و پانصد و هفتاد میلیارد تومان بود، اما در بودجه سال ۱۴۰۱، دو هزار و صد و دوازده هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. براساس گزارش دیوان محاسبات در سال ۱۴۰۰، ۳۹۰ شرکت بوده که در سال ۱۴۰۱ تبدیل به ۳۷۷ شرکت شده است. در سال جاری ۱۵۶ شرکت سودده، ۱۷۲ شرکت سربه سر و ۶۲ شرکت زیان ده وجود داشته است و در لایحه بودجه سال آینده ۱۵۴ شرکت سودده، ۱۹۹ شرکت سربه سر و ۲۴ شرکت زیان ده معرفی شده اند. در حالی که براساس عملکرد بودجه تعداد شرکت‌ها تغییر داشته است، یعنی از ۳۷۷ شرکت در لایحه بودجه سال آینده ۱۰۴ شرکت سودده، ۱۱ شرکت سر به سر و ۱۶۲ شرکت زیان ده هستند.

نماینده مجلس: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند

سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان، گفت: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند و برای تحقق این مهم راهکار‌های مختلفی دارند که یکی از آنها عدم عرضه است، در حال حاضر حدود ۸۰ هزار دستگاه در پارکینگ خودروسازان وجود دارد و شرکت‌های خودروسازی اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل این خودرو‌ها ندارند. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هرچه خودرو‌های کف پارکینگ دیرتر تکمیل و به بازار عرضه شود، سودآوری بیشتری برای خودروسازان دارد، افزود: این شرکت‌ها به مشتری‌مداری و جلب رضایت مردم بی‌توجهی هستند و فقط به بنگاهداری توجه می‌کنند.

وی اضافه کرد: از آنجا که تولید داخل نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، باید با واردات مدیریت شده، از یک سو عرضه خودرو به بازار را افزایش داد و از سوی دیگر انحصار بازار را از بین برد؛ بنابراین، با تحقق این مهم خوروسازان نیز ناچارند که کیفیت خودروهای تولید داخل را ارتقا دهند. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت فعلا به جای برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ تولید به میزان سه میلیون دستگاه، در گام نخست برای تکمیل خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان اهتمام ورزد، زیرا با عرضه این تعداد خودرو تا حدودی عطش بازار کاهش می‌یابد.

تمرکز بر رشد اقتصادی با تغییر ریل در بودجه ۱۴۰۱

سید مسعود میرکاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با وجود صرف هزاران میلیارد در توسعه زیرساخت ها، شاخص های کلان اقتصادی در وضعیت خوبی نیستند. با تغییر ریل در بودجه ۱۴۰۱ منابع دولت در جهت رشد اقتصادی و افزایش بهره وری متمرکز خواهد شد.

راهکار بانک مرکزی برای کنترل تورم چیست؟

صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در حال کاهش است، اظهار کرد: بانک مرکزی برنامه‌ای را در جهت کنترل تورم دارد که یکی از این موارد کنترل رشد مقداری ترازنامه‌های بانکهاست که این مهم از برنامه‌های جدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ است. رشد ترازنامه برای بانک‌های تجاری ۲ درصد در ماه و برای بانک‌های تخصصی ۲.۵ درصد در ماه است. بانک مرکزی نیز ماهانه این امر را رصد می‌کند و بانک‌هایی که این امر را رعایت نکنند، با افزایس سپرده قانونی مواجه می‌شوند؛ لذا یکی از مواردی که باید بر آن نظارت و کنترل صورت گیرد، کنترل خلق پول توسط بانک هاست که یکی از موضوعات مهم در خصوص تورم است. لذا برای کنترل تورم، رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها را دنبال می‌کنیم که این امر در همان مصوبه و در همان محدوده کنترل شود توسط بانک مرکزی به جد دنبال می‌شود. در کنار آن نیز کنترل اضافه برداشت بانک‌ها نیز یکی از موضوعاتی است که آن را در ماه‌های آینده پی خواهیم گرفت تا بتوانیم کنترل تورم را نیز در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

درخواست بودجه ای رستم قاسمی از نمایندگان مجلس

وزیر راه و شهرسازی ضمن درخواست همراهی نمایندگان مجلس برای تصویب بودجه ۱۴۰۱ تأکید کرد که بودجه ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی متناسب با مأموریت های آن تصویب شود.

آمار ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون نفر نزدیک شد

معاونت مسکن و ساختمان در تازه‌ترین آماری که ارایه کرده از ثبت‌نام یک میلیون و ۹۸۶ هزار و ۳۶۶ نفر در سامانه ملی نهضت ملی مسکن خبر داده است. معاونت مسکن و ساختمان از تمدید مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن تا پایان آذرماه خبر داد. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد و تا سی ام آذرماه ادامه دارد. در ابتدا مقرر بود، ثبت‌نام طی یک ماه انجام شود که با موافقت وزارت راه و شهرسازی طی چندین مرحله تا پایان آذرماه تمدید شده است.

این خودروها به راحتی فریب می‌خورند

خودران‌ها تکیه زیادی روی حسگرهای بسیار متعدد و متنوع دارند. اکثر سامانه‌های آنها ترکیبی از حسگر، دوربین، رادار و لیدار  (رادارهای لیزری که مسافت را از طریق رفت و برگشت نور لیزر اندازه می‌گیرند) را به خدمت می‌گیرند تا حس درستی از پیرامون خودرو ایجاد کنند. پردازشگر اصلی خودرو هم تمامی این داده‌های رسیده از ابزارهای نامبرده را تجزیه و تحلیل می‌کند تا بهترین تصمیم در لحظه امکان‌پذیر شود. بدون این داده‌ها، امکان طی مسیر به شکل امن تقریبا غیرممکن است. خودروهایی که سامانه‌های حسگر بیشتری دارند، ایمنی و رفتار بهتری ایجاد می‌کنند، اما در حال حاضر هیچ سامانه بدون نقصی وجود ندارد. متاسفانه این سامانه‌ها به راحتی فریب می‌خورند و به صفر رساندن خطا در آنها در حال حاضر با دانش امروزی امکان‌پذیر نشده است. یک شوخی ساده روی علائم راهنمایی و رانندگی در مسیر خودروها که یک کودک هم به راحتی آن را تشخیص می‌دهد، برای پیچیده‌ترین سامانه‌های امروزی هم قابل تشخیص نیست و گاهی معنی بعضی از علائم با قرار گرفتن چند شاخه درخت در مقابل این تابلوهای راهنمایی و رانندگی عوض می‌شود. محققان موسسه روبُست نت ‌از دانشگاه میشیگان هم با آزمایش‌های خود نشان داده‌اند که سامانه‌های مجهز به لیدار هم به راحتی به اشتباه می‌افتند و موانعی را می‌بینند که اصلا وجود خارجی ندارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ترمز ناگهانی خودرو می‌تواند باعث ترافیک شدید یا حتی تصادف شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 7 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.