بازتاب گهر آزمایشگاه پاتولوژی به معنای آسیب شناسی است - بازتاب گهر

مقدمه ای برآزمایشگاه پاتولوژی

 

آزمایشگاه پاتولوژی یکی از آزمایشگاه های کاربردی اصلی و تابع آزمایشگاه مرکزی می باشد.آزمایشگاه دارای چیدمان مناسب و محیطی تمیز می باشد. پس از سال‌ها توسعه، ابزارها و تجهیزات رایج مربوط به آزمایش‌های پاتولوژیک در حال حاضر اساساً مجهز شده‌اند.

 

کلمه پاتولوژی از دو بخش Patho و logy تشکیل شده و به معنای آسیب شناسی می باشد. به متخصصانی که در این آزمایشگاه کار می کنند پاتولوژیست می گویند. در این بخش هریک از بافتهای بدن یا مایعات می توانند از نظر میکروسکوپی مورد بررسی قرار بگیرند و از نظر اختلالات ژنتیکی و تغییرات ژنتیکی مورد بررسی قرار بگیرند و علل ایجاد آنها مورد بررسی قرار می گیرد . علم پاتولوژی خود شامل بخشهای گوناگون از جمله علت شناسی، ریخت شناسی، مکانیسم ایجاد و اهمیت آن از نظر بالینی می باشد . در این بخش پس از نمونه گیری و آب گیری و فیکس شدن روی لام، زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. پاتولوژی بیشتر در تشخیص سرطان کاربرد دارد.

 

پاتولوژی یک رشته پلی بین پزشکی پایه و بالینی است. معاینه پاتولوژیک می تواند به تشخیص بیماری، درک وقوع، توسعه و پیش آگهی بیماری کمک کند؛ به ویژه، شناسایی منبع، ماهیت و وسعت بافت تومور، قضاوت در مورد پیش آگهی تومور و راهنمایی درمان بالینی، به ویژه درمان هدفمند.

آزمایشگاه پاتولوژی توسط متخصصان شناخته شده آسیب شناسی هدایت می شود تا یک تیم فنی حرفه ای با تحصیلات عالی تشکیل دهد.

 

آزمایشگاه پاتولوژی عمومی و پاتولوژی فوق تخصصی شامل:

 

پاتولوژی هماتولوژی، سیتوپاتولوژی، آسیب شناسی کلیه، آسیب شناسی کبد، آسیب شناسی تیروئید، آسیب شناسی عصبی، آسیب شناسی پوست و تله پاتولوژی می باشد.

 

آزمایشگاه پاتولوژی مسئول تحقیقات علمی و آموزش جنبه های مرتبط با آسیب شناسی مرکز جراحی سر و گردن گوش و حلق و بینی است. مجهز به چهار میکروسکوپ فلورسانس، نوری و استریو، کرایوستات، دستگاه تعبیه پارافین خودکار و دستگاه نصب خودکار می باشد.

 

پاتولوژیست ها: پزشکانی با آموزش های ویژه در تشخیص و تشخیص بیماری. پاتولوژیست های فعال ممکن است پاتولوژیست فوق تخصصی یا عمومی باشند، بسته به نوع مواردی که به صورت روزانه بررسی می کنند. برخی از پاتولوژیست ها ممکن است فلوشیپ فوق تخصصی را در زمینه خاصی از آسیب شناسی مانند سیتوپاتولوژی، هماتوپاتولوژی، درماتوپاتولوژی، نفروپاتولوژی، نوروپاتولوژی انجام دهند.

 

سیتوتکنولوژیست ها: این افراد به غربالگری نمونه هایی کمک می کنند که از نمونه های کوچکی از سلول ها به جای بخش های کامل بافت تشکیل شده اند، به عنوان مثال، نمونه های پاپ اسمیر. پس از غربالگری و علامت گذاری سلول های تشخیصی در اسلایدها، یک سیتوتکنولوژیست موارد دارای سلول های غیر طبیعی را برای بررسی به آسیب شناسان ارجاع می دهد.

 

هیستوتکنولوژیست ها: این افراد پردازش بافت را در آزمایشگاه مدیریت می کنند و اجزای فنی ساخت اسلاید از بافت را برای ارزیابی توسط آسیب شناس انجام می دهند. این اجزا شامل فرآیند تثبیت بافت، قرار دادن آن در پارافین، برش دادن بافت بر روی لام و رنگ‌آمیزی بافت روی لام است.

 

 

هیستوپاتولوژی:

کار فنی آزمایشگاه توسط تکنسین های پاتولوژی حرفه ای تمام وقت انجام می شود.

انواع آزمایشگاه پاتولوژی

 

آزمایشگاه های بیمارستانی

 

تقریباً همه بیمارستان ها دارای یک آزمایشگاه برای پشتیبانی از خدمات بالینی ارائه شده در بیمارستان هستند. خدمات پاتولوژی خاص شامل پاتولوژی آناتومیک (آسیب شناسی جراحی، سیتوپاتولوژی، کالبد شکافی) و بالینی (پزشکی آزمایشگاهی) در اکثر بیمارستان ها می شود. همه، بیماران بستری و بسیاری از بیماران سرپایی که توسط پزشکان وابسته به بیمارستان مراجعه می‌کنند، نیاز به آزمایش‌هایی دارند که توسط آزمایشگاه‌های بیمارستانی انجام می‌شود.

 

آزمایشگاه های مرجع

 

آزمایشگاه‌های مرجع معمولاً امکانات تجاری و خصوصی هستند که هم حجم بالا و هم آزمایش‌های آزمایشگاهی تخصصی را انجام می‌دهند. آزمایشگاه‌های مرجع، معمولاً در مکانی غیر از امکانات مراقبت‌های بهداشتی واقع شده‌اند، اغلب برای آزمایش‌های تخصصی استفاده می‌شوند که فقط گاهی سفارش داده می‌شوند یا به تجهیزات خاصی برای تجزیه و تحلیل نیاز دارند.

 

آزمایشگاه های بهداشت عمومی

 

آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی معمولاً توسط ادارات بهداشت ایالتی و محلی اداره می‌شوند تا مردم را در برابر تهدیدات بهداشتی مانند شیوع بیماری‌های عفونی تشخیص داده و از آنها محافظت کنند. این آزمایشگاه‌ها آزمایش‌هایی را برای نظارت بر شیوع بیماری‌های خاص در جامعه انجام می‌دهند که یک نگرانی برای سلامت عمومی هستند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 30 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.