بازتاب گهر بزرگترین تولید کنندگان سنگ های قیمتی جهان - بازتاب گهر

قدرتمند ترین تولید کننده سنگ های قیمتی دنیا برزیل است. هند، ترکیه، روسیه، ایتالیا، آلمان و چین در رتبه های پایین تر قرار می گیرند. یک سری کشور ها هستند که تولید کننده، وارد کننده و صادر کننده این محصولات هستند. از جمله کشورهای وارد کننده می توان چین، سوئیس، انگلستان، هنگ‌کنگ، امارات، ایتالیا و حتی آلمان نام برد.

از طرفی همین کشور های تاجر سنگ قیمتی، صادر کننده نیز هستند. چین، هند، تایلند، سوئیس، آمریکا و آفریقای جنوبی که در این زمینه پیشرفت خوبی داشته از کشور هایی بوده که وارد کننده، تولید کننده و صادر کننده نیز هستند. سنگ هایی که در ساخت جواهر استفاده می‌شوند در دو دسته؛ سنگ های قیمتی و یک سری سنگ های نیمه قیمتی هستند. سنگهای قیمتی مثل: الماس، یاقوت، زمرد و مروارید و سنگ های نیمه قیمتی مثل: فیروزه، جاسپر و اوپال که در ساخت جواهر به کار می روند.

جواهرسازان و از طرفی نیز دلالان سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، از خریداران این سنگ ها هستند. گردش مالی تجارت سنگهای قیمتی در سال، ۸۰۰ میلیارد دلار بوده و ایران سهم بسیار نا چیزی در این تراکنش و گردش مالی دارد. با اینکه جزء ۱۰ کشور برتر از نظر ذخایر و کیفیت سنگهای قیمتی است، متاسفانه نقش بسیار کمی در گردش مالی تجارت سنگهای قیمتی دارد. کشور ما این قابلیت را دارد که یک برند بزرگ و قوی در این رابطه باشد.

چرا که منابع آن را دارد و فقط باید دست از خا‌م فروشی بر داریم. وقتی که یک ماده ای را به صورت خام و طبیعی در کشورمان داریم؛ به راحتی با فرآوری آن می توانیم یک ارزش افزوده به آن اضافه کرده و به کشورهای مختلف که پتانسیل صادرات دارند، برایشان صادر کنیم. متاسفانه تاجران در کشور ترکیه، در سال‌های قبل سنگ‌های فیروزه نیشابور را بسیار در حجم بالا خرید می‌کردند، با قیمت پایین در کشور خودشان تراش داده، ارزش افزوده به آن اضافه می کردند، جواهرات می‌ساختند و با قیمت بسیار بالا به کشور های دیگه صادر می کردند.

 

بهترین روش صادرات سنگ های قیمتی

آیا می دانستید بسیاری از صادرکنندگان ایرانی قیمت واقعی سنگ های نیمه قیمتی را نمی دانند و با قیمتی ناچیز آنها را صادر می کنند؟

کشورهای برزیل، هند، ترکیه، روسیه، ایتالیا، آلمان و چین قدرتمند ترین تولید کنندگان سنگ های قیمتی در دنیا هستند.

بیشتر سنگ های قیمتی شناسایی شده در ایران عبارتند از:

عقیق، فیروزه، سنگ مرمریت ، گارنت و جاسپر. بسیاری از معادن این سنگ های قیمتی در خراسان، اصفهان، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان واقع شده است.

سوییس، چین، انگلستان، هنگ کنگ، امارات، هند و ایتالیا از بزرگترین وارد کنندگان در تجارت سنگ قیمتی به شمار می آیند.

کشور هند از بزرگترین صادرکنندگان و تولید کنندگان سنگ های گرانبها است.

که بیشترین صادرات خود را به امارات متحده عربی، هنگ کنگ، آمریکا، بلژیک، تایلند و سنگاپور انجام می دهد.

سنگهای قیمتی و کانی های معدنی از گذشته های دور تا به اکنون از مهمترین منابع مالی هر سرزمینی محسوب می شوند که در هر زمانی و در هر جایی قابلیت فروش و تبدیل آنها به نرخ رایج موجود است.

 

بنابراین بسیاری از افراد در دنیای کنونی درگیر خرید و فروش انواع با ارزش سنگهای قیمتی و گرانبها هستند تا بتوانند ثروت خود را چند برابر کنند و با زیور این جواهرات بتوانند چشمان اطرافیان را به خود خیره سازند.

بنابراین برای بسیاری این سوال پیش می آید که بهترین روش صادرات سنگهای قیمتی و بزرگترین صادر کننده کدام کشور است؟ در این بخش از سایت به این سوال مهم و جذاب پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

صادرات سنگ فیروزه

در حال حاضر این سنگ با ارزش به‌ صورت خام و با قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی صادرات می شود. در حال حاضر صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور بیشتر بصورت مسافری و چمدانی است. فیروزه ایرانی از شهرت جهانی برخوردار است. فرآوری فیروزه می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند و به همین دلیل اطلاعات دقیقی از میزان و ارزش صادرات در این حوزه در دسترس نیست.

عمده معادن ایران مربوط به سنگ های نیمه قیمتی است. سنگ‌های قیمتی، یکی از مهم‌ترین صنایع تجاری در دنیا محسوب می‌شوند.

میانمار بیشترین میزان صادرات فیروزه در جهان با ۵۶ درصد و ۸۹۲,۱۴۸ هزار دلار در بازار جهانی انجام می دهد. هنگ کنگ چین، سنگاپور، امارات و برزیل به ترتیب در رتبه های بعدی صادرات این محصول قرار دارند.

در نمودار کشورهای واردکننده این سنگ زیبا هند اولین رتبه در بازار جهانی را دارد. چین و آمریکا در رتبه های بعدی قرار دارند.

میزان واردات هند ۵۹ درصد از سهم بازار جهانی و ۶۱۹,۷۱۳ هزار دلار است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 490 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.