بازتاب گهر تعداد سونوگرافی‌ها در بارداری+ سونوگرافی‌های لازم در بارداری - بازتاب گهر

سونوگرافی نوعی تصویربرداری با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالاست که اندام‌ها و ساختارهای داخل بدن را نگاه می‌کنند. یکی از معروف‌ترین کاربردهای سونوگرافی این است که وضعیت سلامت جنین و مادر را با یک فرایند تشخیصی مورد شناسایی قرار دهد. بسیاری از بانوان باردار با بهره مندی از سونوگرافی در منزل علی رغم استراحت مناسبی که دارند بهترین خدمات را نیز دریافت می‌کنند.

چرا سونوگرافی در منزل در بارداری انجام می‌شود؟

سونوگرافی در منزل برای خانم‌های باردار با اهداف مختلفی انجام می‌شود که شامل:

  • تشخیص بارداری: پس از تشخیص بارداری با آزمایش‌های خون و HCG به جهت اطمینان و بررسی احتمال بارداری خارج از رحمی، از سونوگرافی استفاده می‌کنند.
  • بررسی رشد جنین: یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از انواع مختلف سونوگرافی در خانم‌های باردار در واقع بررسی و تایید سلامت اعضای مختلف جنین می‌باشد. حتی می‌توان بسیاری از غربالگری‌ها را قبل از تولد و با استفاده از سونوگرافی به سرانجام رساند.
  • بررسی تعداد جنین‌ها: در مواردی که پزشک به چند قلویی مشکوک باشد می‌تواند از سونوگرافی در منزل استفاده کند.
  • تعیین سن بارداری: تعیین هفته دقیق بارداری با استفاده از معیارهای سونوگرافی امکان پیدا می‌کند و به پزشک کمک می‌کند میزان رشد جنین را بررسی کند.
  • تعیین موقعیت جنین برای زایمان: به منظور انجام صحیح زایمان طبیعی لازم است که موقعیت دقیق جنین نسبت به رحم مشخص شده و در واقع جنین در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. با استفاده از سونوگرافی در منزل می‌توان موقعیت جنین را بررسی کرد و اگر سر او به سمت دهانه رحم بود در مورد زایمان تصمیم گرفت.
  • تعیین جنسیت: معروف‌ترین کاربرد سونوگرافی که برای خانواده‌ها حائز اهمیت است، تعیین جنسیت می‌باشد. با این حال این کار اصلی‌ترین کاربرد سونوگرافی در دوران بارداری نمی‌باشد و نباید صرفا وسیله‌ای برای تعیین جنسیت تلقی گردد.

فواید سونوگرافی در بارداری

ممکن است بپرسید چرا سونوگرافی به عنوان اصلی‌ترین تست تشخیصی در بارداری در نظر گرفته می‌شود؟ این تست برای مادر و جنین از فواید بسیار زیادی برخوردار است که باعث می‌شود نزد جامعه پزشکی محبوب باشد. به عنوان مثال از آنجایی که سونوگرافی برخلاف رادیولوژی در منزل هیچگونه اشعی مضری ندارد، عوارضی را شامل حال جنین یا مادر نمی‌کند. همچنین بسیاری از نواقص و بیماری‌ها با استفاده از این تست قابل تشخیص بوده و تا حد زیادی احتیاج به تست‌های پرریسک‌تر رفع می‌شود.

بیشتر بخوانید: حجامت در منزل توسط خانم و آقا با قیمت مناسب

آیا تست ام اس برای زنان باردار ضرر ندارد؟

اولین قدم برای تشخیص بیماری ام است بررسی سوابق پزشکی و تست عصبی است. در واقع منظور از تست ام اس در خانه همان تستس عصبی است که با بررسی یک سری قابلیت‌ها و توانایی‌ها در فرد انجام می‌شود. این تست الگوهای حرکتی و حسی بیمار را ارزیابی می‌کند تا واکنش مناسب آن به اعصاب و محرک‌ها را تایید کند. این تست به واسطه اعصاب جمجمه یعنی بینایی،‌ شنوایی و بلع انجام می‌شود تا هماهنگی بین اعضای مختلف بدن را ارزیابی کند.

در مراحل بعدی ممکن است پزشک برای اطمینان خاطر آزمایش‌هایی مثل رادیولوژی در منزل یا MRI را توصیه کند. این تست‌ها تا حد زیادی برای زنان باردار مضر هستند و بهتر است به بعد از بارداری موکول شوند. تست ام اس در خانه بهترین روش برای تشخیص است که هم از اعتبار کافی برخوردار بوده و هم ضرری برای هیچ یک از گروه‌های آسیب پذیر مثل بانوان باردار ندارد.

انواع سونوگرافی در بارداری

متداول‌ترین انواع سونوگرافی‌های تشخیصی در دوران بارداری شامل:

سونوگرافی داپلر جریان خون

این نوع از سونوگرافی برای بررسی جریان خون و قلب جنین صورت می‌گیرد و قادر است اختلالات احتمالی در سیستم قلبی و عروقی نوزاد را تشخیص دهد. در سونوگرافی داپلر مواردی مثل رشد غیر طبیعی جنین، چند قلویی، عملکرد جفت،‌تولید آنتی بادی RH منفی در مادر و … تشخیص داده می‌شود.

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی تصویری کامل و سه بعدی از جنین فراهم می‌کند و یک تصویر قابل فهم را به والدین ارائه می‌کند. یک نوع از سونوگرافی که اصطلاحا چهار بعدی نامیده می‌شود وجود دارد که حرکات جنین را نیز به صورت فیلم نشان می‌دهد و بسیار پرطرفدار است.

از آنجایی که توصیه می‌شود به صورت ماهانه تست سونوگرافی انجام شود،‌توصیه می‌کنیم با سونوگرافی در منزل زحمت را برای خودتان کم کنید و در منزل شخصی‌تان تحت ارزیابی قرار بگیرید.

انواع روش‌های انجام سونوگرافی

سونوگرافی در بارداری با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. هر یک از انواع این سونوگرافی‌ها را می‌توانید در منزل شخصی و تنها با یک تماس ساده مورد استفاده قرار دهید:

سونوگرافی شکمی

سونوگرافی شکمی یا ابدومینال متداول‌ترین سونوگرافی در بارداری است که در سه ماهه اول، دوم و سوم انجام می‌شود. اغلب سونوگرافی‌ در دوران بارداری به صورت شکمی انجام می‌شود و قادر است انواع عوامل مختلفی را در این دوران تشخیص دهد.

سونوگرافی واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال از راه واژن و با مثانه خالی انجام می‌گردد. در این روش پروب یا دوربین مخصوص بارداری که حدود ۲ سانتی متر قطر دارد با یک پوشش یک بار مصرف وارد واژن شده و تصاویر دقیق‌تری را از جنین تهیه می‌کند. این تست هیچگونه آسیبی به جنین یا مادر وارد نمی‌کند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 133 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 6 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.