بازتاب گهر دود آتش‌سوزی بخش عراقی هورالعظیم در خوزستان - بازتاب گهر

دود آتش‌سوزی بخش عراقی هورالعظیم

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وقوع آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و انتشار دود غلیظ آن در بیشتر مناطق جنوبی استان خوزستان، گفت: در تلاش هستیم میزان وسعت و مناطق دچار آتش‌سوزی را بررسی کنیم.

سید عادل مولا با اشاره به وضعیت تامین حق‌آبه تالاب‌ها به ویژه تالاب هورالعظیم اظهار کرد: بر اساس مطالعات دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، میزان حق‌آبه تالاب‌ها در سه سناریوی ترسالی، خشکسالی و نرمال مشخص شده است که به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو رسیده و وزارت نیرو ملزم به تامین این میزان حق‌آبه تالاب‌ها شده است.

شرایط آبی هورالعظیم نگران‌کننده است

وی افزود: متاسفانه امسال آورد آب در حوضه کرخه پایین است و مقداری ما را نگران کرده است زیرا میزان آبی که باید به تالاب می‌رسید، حداقل بوده و آب مورد نیاز وارد تالاب هورالعظیم نشده است.

مولا گفت: با توجه به کشاورزی و برداشت‌های غیرمجاز در بالادست، درخواست رهاسازی آب به صورت “موجی” در تالاب هورالعظیم را داشتیم و بنا بر آن، در سال آبی امسال وزارت نیرو در چهار پنج مرحله یک میلیون تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب به صورت موجی برای مصرف شرب، دام‌ها و تالاب رهاسازی کرده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: با توجه به کشاورزی و برداشت غیرمجاز آب، آبی که باید به تالاب هورالعظیم می‌رسید، به آن نرسیده است.

آتش‌سوزی گسترده دو روز گذشته در بخش عراقی هور

وی در خصوص آتش‌سوزی اخیر تالاب هورالعظیم تصریح کرد: در دو سه روز اخیر آتش‌سوزی زیادی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم رخ داده است که موجب آلودگی هوا شده و دود غلیظی بیشتر مناطق جنوبی خوزستان را فرا گرفته است.

مولا گفت: در تلاش هستیم میزان وسعت و مناطق دچار آتش‌سوزی را بررسی کنیم. ظاهرا آتش‌سوزی گسترده بوده است و تا صبح روز گذشته (۶ شهریورماه) ادامه داشته است.

هورالعظیم شرایط ثبت در کنوانسیون رامسر را دارد

وی در خصوص ثبت تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر بیان کرد: گزارش‌هایی در این خصوص تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است. موضوعاتی در این خصوص وجود دارد که در حال رفع شدن هستند و سازمان این امور را پیگیری می‌کند اما در مجموع، تالاب هورالعظیم شرایط ثبت در کنوانسیون رامسر را دارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: تاکنون مراحل اولیه ثبت بخش عراقی تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر انجام شده است.

مولا با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در خصوص خشکی تالاب بامدژ اهواز نیز گفت: آب ورودی به تالاب بامدژ بدون کنترل از وسط نهر موجود در تالاب، از تالاب خارج می‌شود. در این شرایط، کنترل مدیریت ورودی آب به تالاب بامدژ در برنامه است تا آب بیشتری در تالاب وجود داشته باشد. البته در حال حاضر تالاب بامدژ در وضعیت خوبی قرار دارد.

ایسنا 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 289 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 29 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.