بازتاب گهر شکایت از بدهکار و مطالبه وجه - بازتاب گهر

آیا تابه حال برای شما اتفاق افتاده است که وجهی را از فرد دیگری طلب داشته باشید اما آن فرد از پرداخت بدهی خود خودداری کند؟ در این موقعیت آیا می‌دانید چه اقدام قانونی باید در جهت مطالبه وجه خود انجام دهید؟

فرض کنید یک شخص وجهی را از شخص دیگر طلب دارد ولی متأسفانه فرد بدهکار از پرداخت بدهی خود خودداری می‌کند. در این شرایط فرد برای رسیدن به طلب موردنظر خود باید در جهت مطالبه وجه در راه قانون قدم بردارد. همان طور که می‌دانید مطالبه وجه به صورت چک، سفته، رسید، قرارداد، پرینت حساب، فیش بانکی، فاکتور و … می‌باشد.

بر اساس تعریف فوق هر فردی که وجهی را از فرد دیگری طلب دارد می‌تواند با طرح دعوای مطالبه طلب، وجه موردنظر خود را مطالبه کند. همان طور که می‌دانید این دعوا از نوع مالی بوده است و بر اساس ارزش و میزان خواسته در شورای حل اختلاف یا دادگاه های عمومی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. اگر شما نیز در این روزها وجهی را از فردی طلب دارید اما فرد مقابلتان وجه شما را بر نمیگرداند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به نمونه دادخواست مطالبه وجه مراجعه کنید تا بدانید چه اقدامات قانونی را باید در جهت مطالبه وجه خود انجام دهید.

دادخواست مطالبه وجه یک خواسته حقوقی است که جزء حوزه مالی به شمار می‌آید. خواسته مزبور یکی از رایج‌ترین خواسته‌هایی است که در سیستم قضایی اغلب کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرداخت و گرفتن وجه از جمله روابط و دادوستد هایی است که از قدیم الایام در میان ملت ها و اقوام مختلف در سراسر دنیا رایج بوده است و معمولا به دو شکل انجام می‌گیرد. حالت اول به این صورت است که در قبال پرداخت وجه  خدمات و یا محصولاتی ارائه خواهد شد و یا این که به دلیل یک قرارداد پرداخت وجه با هدف رسیدن به سود یا همان سود آوری خواهد بود. حالت دوم به این صورت است که پرداخت وجه در قبال هیچ چیز و یا خدمات و یا محصولی نخواهد بود و صرفا به عنوان قرض به افراد داده خواهد شد.

شما می‌توانید برای مطالبه وجه خود از فرد مقالبتان شکایت کنید و برای این کار باید یک متن شکایت نامه داشته باشید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌دهیم که به نمونه متن شکایت نامه از بدهکار مراجعه کنید تا بتوانید یک شکایت نامه خوب را تنظیم کنید.

برای اینکه رسیدگی به یک دعوای کیفری در یک مرجع کیفری اعم از دادسرا و دادگاه آغاز گردد، لازم است تا ذی نفع پرونده یعنی شاکی، ادعای خود را طبق تشریفات مقرر در قانون، برای مرجع کیفری ارسال نماید. تشریفات ارسال درخواست رسیدگی به ادعای وقوع جرم از سوی شاکی به مرجع قضایی، اعم از دادسرا و داگاه کیفری، با تنظیم شکایت در فرم مخصوصی که شکواییه نامیده می‌شود، آغاز می‌گردد.

شکوائیه نویسی و نحوه نوشتن شکواییه، مطابق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری مشخص گردیده که به موجب این ماده، ضروری است تا برخی از اطلاعات در شکواییه وارد گردد که گاه وارد نکردن این اطلاعات، ممکن است به رد شکایت از سوی مرجع کیفری و هدر رفتن هزینه شکایت انجام شده از سوی شاکی منجر گردد. این امر یعنی رد شکایت از سوی مرجع کیفری، ممکن است تبعات منفی دیگری را نیز برای شاکی داشته، از جمله اینکه با اطلاع متهم از طرح شکایت علیه او، وی برای مخفی شدن یا از بین بردن آثار جرم اقدام نماید.

اگر می‌خواهید با مفهوم شکایت نامه و شکایت نویسی بیشتر آشنا شوید به راحتی می‌توانید به شکایت نامه مراجعه کنید و اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 186 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 15 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.