بازتاب گهر صنعت نساجی در آستانه ورشکستی کامل - بازتاب گهر

مشهد- تعطیلی کارخانه های نساجی طی چند ماه گذشته به صورت سلسله وار ادامه داشته و حالا قرعه به نام کارخانه نخ مشهد افتاد تا این واحدی تولید پس از ۲۶ سال فعالیت تعطیل شود.

 گروه استان ها: روز گذشته خبر تعطیلی کارخانه مشهد نخ و بیکارشدن کارگران این مجموعه تولیدی شوک خبری بود که به سرعت در بین محافل رسانه ای پیچید.

تعطیلی کارخانه های نساجی طی چند ماه گذشته به صورت سلسله وار ادامه داشته و حالا قرعه به نام کارخانه نخ مشهد افتاد تا این واحد تولید پس از ۲۶ سال فعالیت از اول خرداد امسال به صورت کامل تعطیل شود.

واردات بدون ضابطه نخ از خارج از کشور با وجود تولید داخل، عدم حمایت از واحدهای تولید و عدم توان رقابت با کالاهای وارداتی به دلیل اعمال انواع مالیات ها بر روی محصول نهایی باعث شد تا تنها ۳۰ درصد واحد های نساجی آن هم با کمترین ظرفیت مشغول تولید باشند و اگر این روند ادامه پیدا کند طی چند ماه آینده دیگر کارخانه های فعال نیز تعطیل خواهند شد.

فروردین امسال نیز ۱۳ عضو انجمن صنایع نساجی کشور به دلیل مشکلات موجود در این بخش جلسه ای اضطراری تشکیل داده و در  نامه ای خطاب به وزیر صعنت،معدن و تجارت از تعطیلی قرب الوقوع کارخانه های نساجی و بیکار شدن ناخواسته دهها هزار نفر از شاغلان این بخش خبرداده بودند.

صنعت نساجی در آستانه ورشکستی کامل

توان رقابت با کالای بی کیفیت خارجی را نداریم

در همین رابطه شروین بادامچی عضو هیئت مدیره کارخانه مشهد نخ به بیان دلایل تعطیلی این واحد تولیدی اشاره می کند و می گوید:عدم فروش کالا  و باقی ماندن حجم قابل توجهی از تولیدات در انبارها،مهمترین دلیل تعطیل شدن کارخانه مشهد نخ است.

وی تاکید می کند: مواد اولیه نخ‌های تولید  این کارخانه ،پلی‌استر و صد در صد در ایران موجود است اما متاسفانه حدود دو، سه سالی می‌شود که واردات بی‌رویه نخ جلوی تولید داخلی را گرفته است.

عضو هیئت مدیره کارخانه مشهد نخ می‌افزاید: جنس وارداتی از الیاف بازیافتی تولید می شود و ضرر و زیان‌های زیادی دارد که از لحاظ کیفیت نیز به خوبی نخ ایرانی نیست، اما تنها دلیلی که مشتریان ترجیح می‌دهند که جنس وارداتی را خریدای کنند، قیمت پایین‌تر نسبت به تولید داخل است  و از آن‌جایی که کارخانجات ما زیر مجموعه امور مالیاتی هستند و زیر ذره‌بین سیستم‌های مالیاتی عمل می‌کنند، تمام اجناس ما با فاکتور به فروش می‌رسد.

نظارتی بر روی وارد کنندگان نیست

وی ادامه می‌دهد: اجناس ما با ارزش افزوده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، اما نخی که وارد می‌شود بدون فاکتور فروخته می‌شود و ۹ درصد ارزش افزوده قیمت روی فاکتور بر روی آن لحاظ نمی‌شود و این اختلاف ۹ درصد قیمت در فروش باعث شده است جنس ما فروخته نشود و در ازای آن مشتریان اجناس وارداتی را خریداری کنند.

وی ابراز می‌کند: از این نوع نخ سال گذشته ماهانه تقریبا دو هزار و ۵۰۰ تن وارد کشور شده و امسال تنها در فروردین هزار تن نخ وارد شده که کارخانه مشهد نخ در سال می‌تواند دو هزار تن از نخ را تولید کند. به بیان دیگر اگر فقط یک ماه جلوی واردات گرفته شود، این کارخانه می‌تواند کار خود را ادامه دهد.

همه کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به مراجع مربوط معرفی شده اند و اگر حمایت لازم صورت بگیرید می توانیم دوباره خط تولید را راه اندازی نماییم زیرا سرمایه ما باقی مانده، ماشین آلات و مواد اولیه نیز موجود هستند

بادامچی بیان می‌کند: خواسته ما همیشه از مسئولان این بوده است که امور مالیاتی و بازرسی فروش را همان اندازه که با دقت در کارخانجات به وظیفه خود می پردازند در بازار نیز همین گونه باشند و همان برخوردی که دارایی با کارخانه ها دارد در بازار نیز اعمال شود ولی متاسفانه بازرگانان به هیچ‌وجه زیر ذره‌بین نمی‌روند و پیگیری قوانین در بازار و تولید به یک شکل مشابه برخورد نمی‌شود. در حالی که اگر حساسیت نسبت به وارد کنندگان صورت گیرد بسیاری از مشکلات این حوزه حل می‌گردد.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۲۳۰ کارگر این واحد تولیدی از کار بیکار شده اند خاطرنشان می کند: همه کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به مراجع مربوط معرفی شده اند و اگر حمایت لازم صورت بگیرید می توانیم دوباره خط تولید را راه اندازی نماییم زیرا سرمایه ما باقی مانده، ماشین آلات و مواد اولیه نیز موجود هستند.

صنعت نساجی در آستانه ورشکستی کامل

۷۰۰ تن محصول در کارخانه داریم

عضو هیئت مدیره کارخانه مشهد نخ در خصوص موجودی انبار کارخانه که به فروش نرفته است می‌افزاید: محصول تولید شده ۵ ماه کارخانه که برابر با ۷۰۰ تن است در انبارها باقی مانده و هنوز به فروش نرفته است.

  وی تصریح می‌کند: بیشتر از یک سال است که مشکلات را به گوش مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت رسانده‌ایم و نامه‌نگاری نیز صورت گرفته است اما نتیجه ای حاصل نشده است.

بادامچی می‌افزاید: اگر این روند ادامه پیدا کند سه کارخانه دیگر ما که در تولید پارچه و پتو فعالیت می‌کنند، به همین وضع دچار خواهند شد و حدود ۷۰۰ نفر دیگر نیز بیکار می شوند.

کارآفرینان به نوبت از رده خارج می شوند

در ادامه به سراغ عضو انجمن صنایع نساجی ایران رفتیم تا دلایل تعطیل شدن واحدهای تولید نساجی را از وی جویا شویم.

غلامعلی رخصت  می گوید: تا سال گذشته در حال توسعه و افزایش کارگر  در حوزه کارخانه های نساجی بودیم اما امسال حداقل ۵۰ درصد نیروها تعدیل شده اند.

کارفرما از  جنس فولاد نیست و یک انسان است، وقتی مشکلات و موانع از هر طرف به او فشار وارد می‌کند مجبور می‌شود که کناره‌گیری کند و زمانی که کارفرما کناره‌گیری کند هزاران نیرو از کار بر کنار می‌شوند

وی  می‌افزاید: دولت باید راهکاری ایجاد کند که هزینه‌های واحدهای تولیدی کاهش پیدا کند زیرا با این روند هر روز به مشکلات این حوزه و تعطیلی کارخانه‌ها و تعدیل نیروها افزوده خواهد شد.

رخصت تصریح می‌کند: زمانی که مالیات دارایی، مالیات ارزش افزوده، مالیات حقوق، مالیات عملکرد از هر طرف فشار وارد می‌کند، واحد صنعتی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و قطعا تعطیل می‌شود.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران اظهار می دارد: کارفرما از  جنس فولاد نیست و یک انسان است، وقتی مشکلات و موانع از هر طرف به او فشار وارد می‌کند مجبور می‌شود که کناره‌گیری کند و زمانی که کارفرما کناره‌گیری کند هزاران نیرو از کار بر کنار می‌شوند.

وی تاکید می‌کند: در کشورهای پیشرفته حمایت های زیادی از کارفرمایان انجام می شود اما متاسفانه در کشور ما کارفرما زدایی اتفاق می‌افتد و آن‌ها را به نوبت از رده خارج می‌کنیم و در نهایت به جایی خواهیم رسید که هیچ کارفرمایی نخواهیم داشت تا کارآفرینی کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 285 views بار دسته بندی : روی خط خبر تاريخ : 6 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.