بازتاب گهر پینگ‌پُنگ میلیونی وسط خیابان‌های تهران - بازتاب گهر

 

تجمع بعد از ظهر دیروز گرچه به نام جشن میلاد پیامبر برگزار شد، اما هم مضمون اشعار و شعارها و هم فضای حاکم بر برنامه نشانه‌های دیگری داشت.

 

سرپی: تجمع بعد از ظهر دیروز گرچه به نام جشن میلاد پیامبر برگزار شد، اما هم مضمون اشعار و شعارها و هم فضای حاکم بر برنامه نشانه‌های دیگری داشت.

پینگ‌پُنگ میلیونی وسط خیابان‌های تهران

روزنامه صداوسیما با اظهار شادمانی از این تجمع نوشت: اشتیاق زائدالوصف شرکت‌کنندگان در این اجتماع، جلوه‌ای از دلدادگی و محبت به پیامبر گرامی اسلام(ص) بود که نشان داد محبت و ارادت مردم به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به گونه‌ای با جوهر و سرشت آنان عجین شده است. در این جشن، هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی،‌ گروه‌های خدماتی و گروه‌های سرود موکب‌هایی با برنامه‌ها و رویکردهای مختلی طی مسیر منتهی به میدان ولیعصر(عج) برپا کردند.  ابتدای مراسم جمعیت حاضر رو به سمت مشهد مقدس ایستاده و سلام مخصوص خطاب به امام رضا(ع) را دسته جمعی نثار کردند. همچنین سرود «سلام فرمانده» با اجرای ابوذر روحی و گروه سرود نوجوانان اجرا شد.

روزنامه همشهری نیز در یادداشتی در این باره نوشت: همزمان با اینکه جمعیت حاضر در میدان با پرچم‌های ایران و منقش به نام پیامبر اکرم و بادکنک‌های چندرنگ فشرده‌تر می‌شد، مراسم با اجرای سرود «سلام فرمانده» آغاز شد. در ادامه با مداحی حاج محمود کریمی و سیدمجید بنی‌فاطمه ادامه یافت. کریمی در بخشی از مداحی خود با اشاره به حوادث اخیر گفت: «موضع ما درباره حجاب همان موضع مقام معظم رهبری است. امیدواریم این فتنه زودتر به پایان برسد.» حاج منصور ارضی، سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، محمدحسین حدادیان و حسین طاهری از دیگر مداحان این مراسم بودند؛ مراسمی که تا اذان مغرب ادامه یافت و با نورافشانی به پایان رسید. در این مراسم پاکبان‌ها و نیروهای آتش‌نشانی برای خدمت‌رسانی به فعالیت پرداختند.

این در حالیست که صدا‌و‌سیما حرف‌های محمود کریمی در مورد حجاب را وقتی با استقبال و تشویق تجمع کنندگان مذهبی در میدان ولیعصر روبرو شد، قطع کرد.

 

 

در همین زمینه محمدشیروانی در توئیتی راجع به این تجمع نوشت: 

پینگ‌پُنگ میلیونی وسط خیابان‌های تهران

عبدالرضا داوری درپاسخ به این توئیت نوشت: از این دوقطبی‌سازی و اردوکشی خیابانی دست بردارید و جامعه را بیش از این تحریک نکنید.

کل جمعیت حاضر در این تجمع بین ١۵ تا ١۶ هزار نفر است و در شهر ٩ میلیونی تهران به معنای ٠/٢ درصد «دو دهم درصد» از جمعیت است.

شما هم توان بسبج‌کنندگی را از دست داده‌اید. بجای این تحرکات، شیوه‌های حکمرانی را اصلاح کنید.

محسن حسام مظاهری در یادداشتی در این باره با عنوان پینگ پنگ سیاسی در خیابان نوشت: 

«زن، زندگی، آزادیِ» اصلی برکات است/ ارزنده‌ترین جلوه‌ی آن در صلوات است

این یکی از ابیات شعری است که مداح جوان در تجمع امروز تهران (میدان ولیعصر ـ ۲۲ مهر ۱۴۰۱) خواند؛ شعری که دیگر ابیاتش هم بازی با سه واژه‌ی شعار محوری اعتراضات اخیر بود.

تجمع روز جمعه گرچه به نام جشن میلاد پیامبر برگزار شد، اما هم مضمون اشعار و شعارها (که مقولاتی چون زن و حجاب در آن‌ها برجسته بود) و هم فضای حاکم بر برنامه کاملاً نشان از یک میتینگ سیاسی (با لعاب مذهبی) داشت؛‌ میتینگی با حضور سلبریتی‌های مداحی سیاسی پایتخت (حلقه‌ی منصور ارضی) و اجرای سرود «سلام فرمانده» (که به‌تدریج رسماً به سرود رسمی نظام تبدیل شده) و مخلفات دیگر، همراه با تبلیغات رسانه‌ای و پوشش گسترده در صداوسیما. مشابه این مراسم، همزمان با تهران در بسیاری از دیگر شهرها نیز برگزار شد.

پینگ‌پُنگ میلیونی وسط خیابان‌های تهران

بااین‌اوصاف پس از راهپیمایی ۱ مهر و تجمعات «امت رسول الله» در ۳ مهر، مراسم روز جمعه سومین اقدام در قالب تجمع مردمی برای حل اعتراضات اخیر بود. این قبیل تجمعات خصوصاً وقتی با استناد مکرر به رویدادهایی چون راهپیمایی اربعین، راهپیمایی غدیر و موج «سلام فرمانده» همراه شده، نشان می‌دهد مسئولان همچنان در پی راه‌حلی خیابانی برای مقابله با بحران پیش‌آمده‌اند و تلاش دارند مانند تجارب قبلی (ازجمله چون ۲۳ تیر ۷۸ و ۹ دی ۸۸)، این‌بار نیز بحران را به‌جای مواجهه‌ی منطقی و ریشه‌ای با آن، در همان خیابان فیصله دهند. این درحالی است ‌که برخلاف انتظار مسئولان و تجارب پیشین، دو تجمع قبلی کارآمد نبود و نتوانستند «غائله را جمع کنند» و  قابل حدس است که تلاش سوم هم به نتیجه نخواهد رسید.

اولاً‌ اینگونه تحرکات به قطبی‌سازی جامعه خصوصاً‌ دوقطبیِ کاذب مذهبی/غیرمذهبی و باحجاب/بی‌حجاب دامن می‌زند؛ جامعه‌ای که در ملتهب‌ترین و شکننده‌ترین و قطبی‌شده‌ترین وضعیتش در سال‌های اخیر قرار دارد.

ثانیاً این پیام را  به معترضان می‌دهد که ما زبان خیابان را می‌پسندیم پس در خیابان بمانید.

و ثالثاً به‌دلیل فرسایش شدن از یک‌جایی به بعد قابل ادامه نیست. چون درهرحال تحریک‌‌پذیری بدنه‌ی مذهبی جامعه هم سقفی دارد و تناوب آن در فواصل کوتاه نتیجه‌ی معکوس می‌گذارد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 86 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.