بازتاب گهر تاثیر رمضان در بازار مواد غذایی - بازتاب گهر

 

افزایش قیمت مواد پروتئینی

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۵ خرداد را منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت‌قرمز»، «گوشت‌مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت ۵ گروه غذایی افزایش، ۲ گروه غذایی کاهش و ۴ گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است. به گزارش دنیای اقتصاد، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۵ خرداد ماه متوسط قیمت ۵ گروه افزایش یافته است که در میان آنها دو گروه تخم‌مرغ و گوشت مرغ تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. بر همین اساس در هفته مذکور به ترتیب نزولی، گوشت مرغ به‌طور متوسط ۷/ ۷ درصد، تخم مرغ ۵/ ۳ درصد، قند و شکر ۴/ ۰ درصد، گوشت قرمز ۳/ ۰ درصد و حبوب ۱/ ۰ درصد تورم داشته‌اند. گزارش مذکور بیانگر آن است که در هفته منتهی به ۵ خرداد ماه، هر کیلو گوشت مرغ با متوسط قیمت ۷ هزار و ۴۱۱ تومان در سطح شهر تهران عرضه شده است. هر شانه تخم مرغ حدود ۲ کیلوگرمی نیز در هفته مذکور به قیمت متوسط ۱۰ هزار و ۶۷۶ تومان در شهر تهران خریداری شده است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ متاثر از افزایش تقاضا برای ماه رمضان باشد و در هفته‌های آینده کاهش پیدا کند.

در هفته منتهی به ۵ خرداد ماه، قیمت قند ۳/ ۰‌درصد و بهای شکر معادل ۶/ ۰ درصد افزایش یافت که در مجموع تورم ۴/ ۰ درصدی را برای گروه قند و شکر ثبت کرد. در هفته مورد بررسی در گروه گوشت قرمز، گوشت گوسفند با استخوان با متوسط قیمت هر کیلو ۴۳ هزار و ۹۲۴ تومان تورم ۶/ ۰ درصدی و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان با متوسط قیمت ۳۷ هزار و ۳۵۸ تومان در سطح شهر تهران بدون تغییر بوده است که در مجموع تورم ۳/ ۰ درصدی را برای این گروه به‌همراه داشت. در گروه حبوب نیز بهای نخود ثابت بود. قیمت عدس و لوبیا چشم بلبلی هریک معادل ۱/ ۰ درصد کاهش داشت ولی بهای سایر اقلام بین ۱/ ۰ درصد تا ۵/ ۰ درصد افزیش یافت. این گروه در هفته مذکور تورم ۱/ ۰ درصدی را ثبت کرده است.

گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته منتهی به ۵ خرداد ماه، متوسط قیمت ۲ گروه غذایی کاهش یافته است. در هفته مذکور دو گروه «سبزی‌های تازه» و «میوه‌های تازه» با کاهش تورم ۸/ ۳ درصد و ۳ درصدی تنها گروه‌هایی بودند که در یک هفته مورد بررسی، تورم منفی داشته‌اند. براساس گزارش رسمی بانک‌مرکزی، در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری لیموشیرین و خربزه عرضه نمی‌شد و پرتقال درجه یک و گیلاس با عرضه کمی مواجه بود. در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز معادل ۷/ ۱ درصد، سیب زرد ۴/ ۴ درصد و کیوی ۸/ ۰ درصد افزایش ولی قیمت متوسط سایر اقلام این گروه بین ۷/ ۰ درصد تا ۱/ ۲۱ درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز معادل ۴/ ۱۳ درصد، لوبیا سبز ۱/ ۴ درصد و سبزی‌های برگی ۲/ ۰ درصد افزایش داشت. در مقابل بهای سایر اقلام این گروه بین ۴/ ۰ درصد تا ۸/ ۱۱ درصد افت داشته است.

گزارش اخیر بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در شهر تهران نشان می‌دهد که متوسط قیمت ۴ گروه «لبنیات»، «برنج»، «چای» و «روغن نباتی» در هفته منتهی به ۵ خرداد ماه بدون تغییر بوده است.

 

تورم منفی یک گروه در بازه ماهانه

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۵ خرداد ماه بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان ۱۱ گروه غذایی، ۱۰‌گروه تورم مثبت و تنها یک گروه غذایی تورم منفی داشته است. از میان ۱۰ گروهی که تورم مثبت داشته‌اند، ۵ گروه مواد غذایی «تخم مرغ»، «حبوب»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ» و «چای» تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت تخم مرغ، ۳/ ۱۵‌درصد، حبوب ۲/ ۳ درصد، گوشت قرمز ۲ درصد، گوشت مرغ ۵/ ۱۱ درصد و چای ۶ درصد افزایش داشته است. ۵ گروه دیگر نیز تورمی بین ۱/ ۰ درصد تا ۸/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند.

براساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۵ خرداد ماه، تنها گروه سبزی‌های تازه با کاهش تورم ماهانه همراه بوده است. در این گروه پیاز و سیب‌زمینی تورم مثبت ۲/ ۴۶ درصد و ۳ درصد داشته‌اند و سایر اقلام گروه با تورم منفی بین ۹/ ۰‌درصد و منفی ۹/ ۴۱ درصد رو‌به‌رو بوده‌اند. بر اساس گزارش منتشر شده، بیشترین تورم منفی در این گروه به گوجه فرنگی اختصاص داشت. هر کیلو گوجه فرنگی به قیمت ۳ هزار و ۱۴۵ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسید که تورم منفی ۹/ ۴۱ درصد داشته است.

 

۳ گروه با تورم نقطه به نقطه تک رقمی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در سطح شهر تهران در یک سال منتهی به ۵ خرداد ماه نشان می‌دهد که متوسط قیمت تمامی گروه‌های غذایی افزایش داشته است. در میان ۱۱ گروه مواد غذایی ۸ گروه با تورم مثبت دو رقمی و ۳ گروه با تورم زیر ۱۰ درصد ثبت شده‌اند.

بر اساس گزارش مورد بررسی، سه گروه «لبنیات»، «گوشت مرغ» و «روغن نباتی» تورم نقطه به نقطه به ترتیب ۵/ ۷ درصد، ۳/ ۸ درصد و ۲/ ۸‌درصد داشته‌اند. در مقابل بیشترین افزایش قیمت در یک سال منتهی به تاریخ مورد بررسی، مربوط به گروه غذایی میوه‌های تازه بوده است. متوسط قیمت این گروه غذایی در طول یک سال ۱/ ۴۰ درصد افزایش داشته است. در زیر‌مجموعه این گروه غذایی در یک سال گذشته طالبی با تورم ۴/ ۹۳ درصد بیشترین تورم سالانه را ثبت کرده است. کمترین افزایش تورم نیز در بازه مذکور به موز تعلق داشته که تورم منفی ۹ درصد داشته است.

در گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در یک سال منتهی به ۵ خرداد ماه، گروه برنج با تورم نقطه به نقطه ۲۶ درصدی همراه بوده است. در اقلام زیرگروه این گروه، برنج وارداتی غیرتایلندی ۹/ ۵ درصد، برنج داخله درجه یک ۶/ ۲۴ درصد و برنج داخله درجه دو ۷/ ۴۴ درصد تورم داشته است که در مجموع تورم ۲۶ درصدی را برای این گروه رقم زده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 7 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.