بازتاب گهر جلوه اقتدار نیروی دریایی سپاه در توقیف‌ کشتیرانی تحت حمایت ارتش آمریکا - بازتاب گهر

جلوه اقتدار نیروی دریایی سپاه در توقیف‌ کشتیرانی تحت حمایت ارتش آمریکا

دو سال پیش در چنین روزی نیروهای مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با توقیف کشتی بزرگترین کشتیرانی تحت حمایت ارتش آمریکا، بار دیگر اقتدار خود را در دنیا به رخ ابرقدرتان کشیدند و نشان دادند در صورت قانون‌شکنی و بروز رفتارهای خصمانه، پاسخ ایران جدی و مقتدرانه خواهد بود.

نهمین روز از اردیبهشت‌‌ماه سال ۱۳۹۴ بود که کشتی بزرگترین شرکت کشتیرانی دنیا (مرسک) که تحت حمایت کامل ارتش آمریکا بود، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متوقف ‌شد.

‌بدون پاسخ ماندن چنین اقدامی شجاعانه از سوی طرف مقابل، دلالتی است بر توان نظامی و اقتدار نهادی انقلابی و متعاقبا دفاعی جانانه در راستای احقاق حق و حقوق ملت سرافراز ایران در قالب اشخاصی حقیقی یا حقوقی‌.

اقدامی شایسته بدان معنا که دیگر دوران گردن‌کشی و قلدری این ابر قدرت پوشالی گذشته و همه تهدیدات آمریکا در مدل‌های مختلف صرفاً سیاست اخذ امتیازات به ناحق از جای جای دنیاست‌.

شرح ماجرا بدین صورت بود که شرکت کشتیرانی مرسک لاین، ۱۰ کانتینر از کالاهای شرکت نفتی پارس طلائیه را جهت جابه‌جایی، تحویل گرفت اما همه لوازم و کالاهای امانی را تلف کرد و با وجود پیگیری‌های ‌مدیر‌عامل شرکت‌ (حمیدرضا جهانیان) موضوع بی‌نتیجه ماند.

این شرکت ایرانی مبادرت به تنظیم و تقدیم دادخواست حقوقی علیه این شرکت چند ملیتی در دادگاه صالح کرد‌ اما این شرکت چند ملیتی به دلائل مشخص و در راستای سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا‌، بنادر ایران را ترک کرد و با وجود انعقاد قرارداد با شرکت‌های ایرانی خود را صرفا متعهد به همکاری با آمریکای غاصب دانسته و با انعقاد قراردادی ۴ میلیارد دلاری با پنتاگون لزومی بر ایفای تعهد به شرکت ایرانی قائل نگردید.

پس از پیگیری‌های موسوم شرکت نفتی پارس طلائیه، دادگاه صالح، نیروی دریای سپاه و ارتش را به عنوان ضابط قضایی مامور توقیف اموال شرکت کشتیرانی مرسک تایگرس (ببرهای مرسک‌) در خلیج فارس کرد و با وجود مداخله ناوگان نظامی کشور آمریکا به انضمام مقاومت کاپیتان و فرماندهی کشتی مرسک لاین، اراده راسخ نیروی دریایی سپاه بر توقیف این کشتی و احقاق حقوق محکوم له ( شرکت نفتی پارس طلائیه ) مستقر شد و بالأخره این کشتی با وجود ۲۷۰۰ کانتینر به بنادر ایران منتقل شد.

جلوه اقتدار نیروی دریایی سپاه در توقیف‌ کشتیرانی تحت حمایت ارتش آمریکا

کشتی توقیف‌شده مرسک توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴

کشتی متوقف شده در مالکیت شرکت مرسک با پرچم جزایر مارشال تحت حمایت ارتش آمریکا خود را مصون از هرگونه تعرضی در برابر دیگران دانسته و با پرداخت مبالغ هنگفت انتظاری فراتر از ارتش آمریکا داشته است اما ‌این ارتش تاب مقاومت در برابر اراده راستین نیروی دریایی سپاه را نداشت.

اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران سریعا با پوشش خبری همه رسانه‌های دنیا مواجه شد و اغلب رسانه‌ها بر این امر اذعان داشتند که «توقیف کشتی بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی دنیا و تحت حمایت دولت آمریکا توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران» انجام شد.

بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا به این عملکرد سپاه پاسدران ایران پرداختند از جمله وال استریت ژورنال که به قلم ژنرال کارتر (وزیر دفاع وقت) نوشت‌: «بزرگترین شرکت کشتیرانی دنیا تحت حمایت بزرگترین ارتش دنیا توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد و امکان هیچ گونه اقدامی وجود ندارد».

‌آری این اعتراف دلالت بر این موضوع دارد که در صورت بروز رفتارهای غیرقانونی ابرقدرتان، هر زمانی‌ ایران اراده بر بستن تنگه هرمز به عنوان شاهراه جهان‌ داشته باشد، اقتصاد جهان فلج ‌می‌شود همانگونه که ژنرال آیزنهاور در ۲۹ نوامبر ۱۹۵۳ اعلام کرد: «گمان نمی‌کنم منطقه‌ای مهمتر از ایران روی نقشه جهان پیدا شود».

‌اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چندین فقره موجبات تحقیر ارتش آمریکا را فراهم ساخته است.

‌توقیف قایق‌های جاسوسی انگلیسی در اروندرود، توقیف و نشاندن هواپیمای RQ 300، توقیف کشتی تجاری تحت حمایت ارتش امریکا (مرسک لاین) و توقیف قایق‌های تا دندان مسلح آمریکا روی آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، برخی شواهد اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و قطعاً نشان از عدم اقتدار این ابر قدرت‌های پوشالی دارد.

‌حال در سالروز این اقدام شایسته، شرکت نفتی پارس طلائیه ‌ ضمن اعلام مراتب تقدیر و تشکر از حافظان این مرز و بوم، امیدوار است در سایه این امنیت داخلی و فراهم بودن شرایط اقتصادی بتواند با همکاری و همراهی دیگر شرکت‌های خصوصی برای حل معضل بیکاری گامی بلند برداشته و با تکیه بر منابع و سرمایه‌های داخلی بتواند پاسخی درخور به یاوه گویی‌های دشمنان دهد‌.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 111 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 3 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.