بازتاب گهر رشد 131 درصدی ارزش صادرات پارسال مس و محصولات پایین دستی - بازتاب گهر

رشد 131 درصدی ارزش صادرات پارسال مس و محصولات پایین دستی

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشاندهنده صادرات ۸۱۰ هزار و ۱۳۸ تن مس و محصولات پایین دستی به ارزش ۶۶۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ است که همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی، از نظر وزن و ارزش نسبت به سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۱۴۷ و ۱۳۱ درصد رشد نشان می دهد. از مجموع ۵۷ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۱۶۴ تن صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۵ سهم مس و محصولات پایین دستی ۱٫۴ درصد بود.
همچنین از هفت میلیارد و ۲ میلیون دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۵، سهم مس و محصولات پایین دستی ۹٫۴ درصد ثبت شد.
علاوه براین سال گذشته بالغ بر ۶ هزار و ۵۵۶ تن واردات مس و محصولات پایین دستی صورت گرفته ارزش آن به رقم ۴۱ میلیون دلار رسید.
در این مدت واردات مس و محصولات پایین دستی آن از نظر وزن و ارزش در مقایسه با سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۳۴ و ۱۹ درصد افزایش یافت.
برپایه آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، میزان تولید کاتد مس در ۱۱ ماهه پارسال به ۱۷۳ هزار تن رسید و نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۴ که ۱۷۳ هزار و ۲۰۰ تن بود، ۰٫۱ درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین میزان کاتد مس تولیدی در بهمن ماه پارسال ۱۵ هزار و ۶۰۰ تن شد که در مقایسه با بهمن ۱۳۹۴ که ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن بود، رشد ۰٫۶ درصدی را ثبت کرد.
برپایه جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۳ تولید کاتد مس ۱۹۳ هزار و ۶۰۰ تن بود.
بررسی ها نشان می دهد درآمد ارزی حاصل از صادرات مصنوعات مسی همواره از صدور مس خام بیشتر بوده است و در دوره ۱۵ ساله (۱۳۹۳- ۱۳۷۹)، حداکثر مقدار آن در سال ۱۳۹۰ به ارزش ۷۷۷ میلیون دلار ثبت شد.
اطلاعات موجود نشان می دهد در سال ۱۳۹۳ چین ۹۹٫۹۷ درصد از سنگ مس و کنسانتره مورد نیاز خود را از ایران وارد کرد و سایر کشورها سهم ۰٫۰۳ درصدی داشتند.
همچنین ترکیه، امارات و هند در مجموع ۹۲٫۲ درصد از صادرات بخش مصنوعات ایران را جذب کردند که ترکیه با ۷۳٫۶ درصد بالاترین سهم را داشت.
سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۵۶ هزار تن مس خام و ۶۲ هزار تن مصنوعات مسی به ۳۳ کشور صادر شد.
هند، چین و فیلیپین در دوره ۱۳۹۳- ۱۳۷۹ (۱۵ ساله) به ترتیب ۳۶٫۲، ۳۴٫۸ و ۱۸٫۲ درصد از صادرات مس خام کشورمان را جذب کردند.
البته آمارهای غیررسمی، میزان صادرات زنجیره مس کشور در سال ۱۳۹۴ را به وزن ۲۴۲ هزار تن و ارزش ۱۷۳ میلیون دلار نشان داد.
سال ۱۳۹۴، مس پس از فولاد، سیمان و آلومینیوم رتبه چهارم صادرات کشور را به خود اختصاص می داد.
بیشترین حجم صادرات مس در سال ۱۳۹۴ به چین (۳۶ درصد)، ترکیه ( ۱۸ درصد)، عمان ( ۱۷ درصد)، افغانستان ( ۱۳ درصد)، امارات ( هفت درصد) و هند ( پنج درصد) ثبت شد.
سال ۱۳۹۴ حجم واردات زنجیره مس چهار هزار و ۸۹۷ تن به ارزش ۳۳ میلیون دلار بود که چین ( ۲۷ درصد)، هند ( ۲۶ درصد ) و ترکیه ( ۲۵ درصد) بالاترین سهم را داشتند.
سالیانه حدود ۲۰۰ هزار تن مس کاتد در کشور تولید می شود و بقیه به صورت کنسانتره است.
از این رقم ۱۲۰ هزار تن به مصرف داخلی می رسد و ۸۰ هزار تن نیز قابلیت صادرات دارد.
برپایه آمارهای سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ظرفیت کاتد مس کشور در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۳۰۸ هزار تن بود که در افق ۱۳۹۹ باید به ۴۱۱ هزار تن برسد که برای تحقق این مهم به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 75 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 3 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.